Volledig scherm
© THINKSTOCK

Crisis oké, maar op de vakantie wordt dit jaar niet bezuinigd

Weinig Nederlanders zullen dit jaar in hun vakantie schrappen vanwege de crisis. 'Daar is vakantie te belangrijk voor geworden. Wel zullen mensen nadrukkelijker op prijzen letten. Dus bijvoorbeeld een iets kortere zomervakantie, of boeken via vakantieveilingen.'

Dat zegt Goof Lukken, trendwatcher en docent aan de Academie voor Toerisme (NTHV) in het AD.

En hoewel Nederland in de zomer klappen krijgt, hoeft de vaderlandse recreatieondernemer niet te wanhopen. 'We blijven meerdere keren per jaar op vakantie gaan. Ook in eigen land, maar dan moet het wel op en top beleving zijn.'

Wat betreft de bestemmingen is bijna alles mogelijk, meent Lukken, simpelweg omdat de wereld steeds meer een dorp wordt. Wel zullen grote evenementen van invloed zijn op het vakantiegedrag. 'Dat Londen extra aandacht krijgt vanwege de Olympische Spelen is een open deur. Maar veel mensen zullen tijdens het EK voetbal komende zomer bijvoorbeeld ook ontdekken dat het Poolse Krakau een prachtige stad is.'

Top 3
Oeganda, Birma en Oekraïne vormen de top 3 van landen die volgens het gezaghebbende Lonely Planet de eretitel 'hotspot voor 2012' verdienen. Maar ja, de Lonely Planet-deskundigen, liefhebbers van avontuurlijke vakanties, houden niet erg veel rekening met de Nederlandse markt.

Lukken voorspelt voor 2012 ontwikkelingen waar 'we' in 2011 al mee bezig waren: veel belangstelling voor natuurbeleving, maar dan wel in een luxe accommodatie, en meer aandacht voor 'bestemmingen met een verhaal'. Wat dat laatste betreft ziet Lukken kansen voor een land als Servië. 'Mensen willen toch iets nieuws, en daarnaast heeft het qua cultuur en historie veel te bieden. Bovendien is het betaalbaar.'

IJsland
Wat betreft komende zomer voorziet Lukken wel een trendbreuk. 'Na twee slechte zomers in Nederland zie ik een run op echte zonbestemmingen ontstaan.' En het zal niet bij de traditionele Zuid-Europese badplaatsen blijven. 'Bestemmingen als Vietnam en Bali, maar ook bijvoorbeeld Florida krijgen een enorme boost. Wat Florida betreft heeft het ook met marketing en aanbod te maken: er zijn daar enorme pretparken die zich richten op pretpark-minnende Nederlanders, terwijl het aanbod qua vluchten enorm is toegenomen.'

Alle lijstjes en voorspellingen ten spijt: een béétje reiziger laat zich niet dwingen door wat anderen zeggen over vooral verre, warme bestemmingen. Zo hield Lonely Planet naast de eigen lijst van de redactie ook een verkiezing onder lezers, met de vraag wat dé bestemming van 2012 wordt. De publiekswinnaar, met grote afstand: IJsland.

poll

Hoe maak jij je handtas schoon?

Hoe maak jij je handtas schoon?

  • Ik leeg hem alleen (50%)
  • Ik neem hem uit met een doekje (21%)
  • Ik stop hem in de wasmachine (7%)
  • Dat doe ik nooit (22%)
4010 stemmen