Volledig scherm
© anp

Even swipen en je hebt een date

De liefde vind je allang niet meer in de kroeg. Tegenwoordig regel je een date via de gratis datingapp Tinder. Maar liefst 1,2 miljoen Nederlanders swipen zich een rsi-duim tijdens hun zoektocht naar de ware.

Wie zich al wanhopig afvraagt waar al die vrijgezellen zich verstopt hebben, moet even op Tinder gluren. Daar staan miljoenen fotootjes van potentiële dates klaar, die in het schermpje van je mobiel verschijnen zodra de 'Tindermaagd' zich aanmeldt.

Het werkt doodsimpel. Als het uiterlijk van de date je bevalt, veeg je met je vinger naar rechts (like). Zo niet, swipe naar links (nope). Het wordt pas iets serieuzer zodra twee gebruikers elkaar 'geliked' hebben. Dan komen ze in een privéchat terecht waar een echte date kan worden geregeld.

Tinder werd in 2012 opgericht door drie internetondernemers uit Los Angeles. Volgens mede-eigenaar Justin Mateen (27) waren er al genoeg sociale netwerken waar je in contact kunt komen met bekenden. 'Tinder is de eerste app waarmee je snel en gemakkelijk nieuwe contacten kunt maken. Een gat in de markt,' zei hij.

In eerste instantie was de flirtapp, net als Facebook, bedoeld voor studenten, maar inmiddels wordt er ook volop geswiped door dertigers en veertigers.

'Begrijpelijk,' zegt seksuologe Kaat Bollen. 'Deze groep is moe na een dag werken en wil 's avonds de deur niet uit. Door Tinder kunnen zij vanaf de bank, bed of zélfs vanaf de wc flirten.' In Nederland groeide Tinder in het afgelopen halfjaar van een half miljoen naar 1,2 miljoen gebruikers.

Slappe lach
'Tinderen' is niet direct een serieuze bezigheid. Soms ontstaan relaties, maar vaker leiden de foto's tot de slappe lach of een onzinnig gesprek. Na een uurtje 'keuren' kun je stellen dat de gemiddelde Tinderman zijn t-shirt beter aan had kunnen houden en de meeste Tindervrouwen een zwoele blik nog niet bepaald onder de knie hebben. En dan zijn er nog kiekjes van de macho (slang om de nek, tattoo op de borst), de slet (nietsverhullende bikini), het blije ei (springend), de bezette Tinder (knuffelend met vriendin, in trouwjurk óf met kind) of geflankeerd door een foute openingszin ('Ik ben net Google, alles wat je in mij zoekt, zul je vinden').

Maar ondanks die absurde profielen is Tinder een gigantisch succes. Wereldwijd worden er dagelijks zeshonderd miljoen profielen beoordeeld en ontstaan zes miljoen matches. Tinder is er in 24 talen.

De populariteit zit volgens seksuologe Kaat Bollen in het gebruiksgemak. 'Je hoeft jezelf niet te verkopen met woorden. Een leuke foto is genoeg.' Op de flirtapplicatie hoef je geen eindeloze vragenlijsten in te vullen. De gebruiker geeft alleen een seksuele voorkeur aan, een leeftijdscategorie én de afstand waarop een date zich moet bevinden. Gebruikers loggen in met hun facebookaccount. De jaagapp is volledig gratis. Er wordt (nog) niks aan verdiend.

Het grootste voordeel van Tinder is volgens Bollen dat gebruikers geen blauwtje kunnen lopen. ,,Als de ander jou niet leuk vindt, merk je daar niks van. Je wordt niet rechtstreeks afgewezen. Perfect toch?'

Bedolven
Volgens online-dating expert Eric Klaassen dankt Tinder zijn succes ook aan het plezier dat vrouwelijke gebruikers eraan beleven. 'Bij veel datingsites kan iedereen reageren op iedereen. In de praktijk worden daardoor vooral vrouwen bedolven onder de reacties. Tinder werkt als een filter, want mannen kunnen alleen contact krijgen als de vrouw hen ook ziet zitten.'

De massale belangstelling voor Tinder kan tegelijk ook een serieuze bedreiging zijn voor de populariteit van de app, stelt Klaassen. Bijvoorbeeld omdat mensen worden bedolven onder de matches. Of omdat veel mensen zich aanmelden, die er met andere bedoelingen komen dan daten. Bijvoorbeeld omdat ze al een relatie hebben.

Klaassen: 'Die zien Tinder als een boost van hun eigen ego, maar doen er verder niets mee. Dat verjaagt de mensen die op zoek zijn naar een serieuze relatie.'