Een KLM-stewardess houdt een gevonden gsm omhoog in het promotiefilmpje voor het vandaag gelanceerde Lost & Found team van de luchtvaartmaatschappij.
Volledig scherm
Een KLM-stewardess houdt een gevonden gsm omhoog in het promotiefilmpje voor het vandaag gelanceerde Lost & Found team van de luchtvaartmaatschappij. © screen shot KLM

KLM lanceert speurteam voor in vliegtuig vergeten spullen

De KLM beschikt sinds vandaag over een eigen speurteam voor spullen die reizigers vergeten in haar vliegtuigen op Schiphol. Dit Lost & Found team probeert de gevonden voorwerpen zo snel mogelijk weer bij de eigenaars te krijgen. Daarbij gaan de medewerkers actief op zoek, iets wat de gelijknamige dienst van de luchthaven door tijdgebrek niet kan.

Volledig scherm
© screen shot KLM

De lancering van het KLM Lost & Found team volgt op een succesvolle pilot, de afgelopen maanden. Daarin experimenteerde de luchtvaartmaatschappij met het traceren van de eigenaars van spullen die in haar vliegtuigen achterbleven na aankomst op Schiphol.

Score van 80 procent
'In 80 procent van de gevallen wisten we de gevonde voorwerpen terug te brengen bij de eigenaars,' verklapt KLM-woordvoerder Joost Ruempol tegenover het AD. Bij het opsporen van de reizigers in kwestie maakte het speurteam volgens hem handig gebruik van sociale media.

'De zoektocht begon vaak met een stoelnummer waardoor al snel een naam op het voorwerp kon worden geplakt. Via Twitter en Facebook probeerden onze speurneuzen uit te vissen waar de reizigers in kwestie naar toe gingen. Soms stonden ze gewoon nog koffie te drinken op de luchthaven, zoals gemeld in een tweet of Facebookbericht, en waren ze blij verrast dat ze de spullen daar al terugkregen,' zegt Ruempol. 

Speurhond
Een echte speurhond zoals in het promotiefilmpje dat de KLM vanmiddag op Twitter plaatste, maakt geen deel uit van het Lost & Found team. 'De hond is puur om te symboliseren dat het team actief op zoek gaat naar de eigenaars van de gevonden voorwerpen,' lacht de zegsman. 

Cijfers over de hoeveelheid spullen die KLM-reizigers jaarlijks vergeten in vliegtuigen heeft hij niet. De reden voor het oprichten van een eigen Lost & Found team is volgens hem simpel: extra service.

Officieel is de luchthaven Schiphol verantwoordelijk voor alle gevonden voorwerpen, zowel die in de terminal als in de vliegtuigen. Ze komen allemaal terecht in het depot. Dat bewaart de spullen drie maanden om ze daarna te verkopen. Zeer persoonlijke voorwerpen worden vernietigd.

Lost & Found Schiphol
De Lost & Found dienst van de luchthaven krijgt jaarlijks tienduizenden gevonden voorwerpen binnen. Door tijdgebrek kent de dienst geen opsporingsbeleid om reizigers te traceren die iets vergeten zijn. Het terugkrijgen van de gevonden voorwerpen is tijdrovend en veronderstelt eigen initiatief van reizigers. Die moeten onder anderen een Lost & Found formulier invullen. Dat verklaart wellicht waarom slechts een klein percentage van de spullen wordt afgehaald.