Volledig scherm
RET-directeur Maurice Unck. © RET

‘Als er nu niet wordt geïnvesteerd, krijgen we over tien jaar écht spijt’

De nieuwe RET-directeur Maurice Unck roept op tot meer investeringen in het openbaar vervoer in de Randstad. Dat doet hij namens de alliantie van mobiliteitsbedrijven. ,,Er is veel mogelijk, maar als we stil blijven staan worden we ingehaald door andere Europese metropolen én loopt het verkeer vast.”

Quote

Lijn E is te druk in de spits

Maurice Unck, directeur RET

,,In bijvoorbeeld Parijs en het Ruhrgebied wordt de laatste tijd veel geïnvesteerd, in ons gebied, Rotterdam – Den Haag zitten we nu nog goed met de haven en Rotterdam The Hague Airport, maar als we niet oppassen worden we links en rechts ingehaald”, legt Unck uit.

Zijn plannen worden gesteund door vervoersbedrijven als de HTM, Connexxion, de NS en zelfs de wielerbond. ,,De mobiliteitsalliantie opereert nu zo’n twee jaar met hetzelfde doel: samenwerken aan een bereikbaar Nederland, ieder vanuit zijn eigen specialiteit. Zo in de aanloop naar het nieuwe kabinet is het belangrijk dat we nog eens aangeven hoe belangrijk het is om te blijven investeren.”

De laatste jaren is er vooral bezuinigd op het openbaar vervoer. De invloed van de metro tussen Rotterdam en Den Haag is desondanks wel gegroeid. ,,Die groei heeft veel effect op het gebied. Er komen op een stuk grond in de buurt van de metro meer huizen en bedrijven bij. Lijn E is een behoorlijk succesvolle, maar we beginnen nu wel te zien dat het ook daar te druk is in de spits.”

Meer ritten

Unck zou graag zien dat de metro vaker gaat rijden. ,,Elk uur kunnen we nu 7.000 mensen in Rotterdam vervoeren naar verschillende richtingen. Dat zou ook 12.000 kunnen zijn. Maar daar is wel een investering voor nodig. Want meer ritten per dag betekent even plat gezegd, niet alleen ‘meer prik op de bovenleiding en een hogere energierekening' maar vraagt ook om investeringen, bijvoorbeeld in meer voertuigen en de aanleg van extra energievoorziening en spoorbeveiliging.'

Verder ziet de RET-directeur mogelijkheden in het ombouwen van treinsporen naar metrolijnen. ,,Het stuk tussen Delft en Schiedam zou heel goed kunnen worden aangesloten op het lightrailnetwerk. Dat is iets dat we ook met de NS al hebben besproken en iets wat ook weer door heel de alliantie van vervoerders wordt gesteund. Net zoals we betere aansluiting zouden willen met Amsterdam. We staan sterker als we samenwerken, overigens niet eens alleen met de openbaar vervoersbedrijven, maar ook met de wegen. Want als er niet geïnvesteerd wordt, dan zal het de komende tijd alleen maar drukker worden in de metro’s en treinen en dan stappen reizigers weer in de auto. En dan loopt het daar weer vast. Wat ons betreft is het én én. We zouden graag meer plannen maken, samen met de 23 gemeentes binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, met Amsterdam, met organisaties die het fietsparkeerprobleem bij stations aan willen pakken, met de mensen die de wegen onderhouden, plannen genoeg. Maar er is gewoon geld nodig. Het loopt vast als we niet investeren.

1 miljard

Unck pleit voor een investering van 1 miljard euro per jaar: ,,Ik hoop dat het nieuwe kabinet er voor kiest er weer voor te gaan. Goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat we onze regio leefbaar en economisch concurrerend houden. Ik hoop op een mobiliteitsakkoord. Het is nog ver weg, maar nodig. 2020 tot 2040 zouden de jaren moeten zijn waar weer veel in wordt geïnvesteerd.”