Volledig scherm
Anita Jansen, zelfstandig reisadviseur met mobiel reisbureau The Travel Company. © Marco De Swart

Het mobiele reisbureau rukt op

Het reisbureau leek hetzelfde lot beschoren als de cd-winkel, de videotheek en het postkantoor. Maar de reiswinkel heeft zijn plek heroverd, alleen niet per se in de winkelstraat.

,,Momentje hoor, ik moet eerst even een offerte naar een klant mailen.'' Zelfstandig reisadviseur Anita Jansen woont deze maand praktisch op de zolder van haar huis. Daar heeft ze een kantoortje ingericht van waaruit ze vakanties voor haar klanten boekt. Nieuwe klanten bezoekt ze ook aan huis. Een auto, laptop en telefoon zijn eigenlijk alles wat ze nodig heeft.

Afgelopen weken was ze vaak tot diep in de nacht bezig om de goedkoopste vliegtickets naar Bali te zoeken of een huurauto en kindvriendelijk hotel op Mallorca te regelen. ,,Het is hooitijd'', verklaart ze. ,,Mensen zoeken nu naar een zomervakantie.''

Rond de Vakantiebeurs, die morgen begint, is Jansen beslist niet de enige zzp'er in de branche die overuren draait. Het aantal mobiele reisbureaus van eenpitters zit in de lift. Ze vormen een relatief nieuw fenomeen dat samenhangt met de neergang van fysieke reisbureaus. In 2014 waren er in Nederland zo'n 800 geregistreerde zelfstandige reisadviseurs (zra's), inmiddels zijn dat er volgens brancheorganisatie ANVR ongeveer 1.000. 

Luie stoel

Quote

Bij twee derde van onze klanten verloopt al het contact online of telefonisch. Onze websites draaien op volle toeren

Don Kaspers van reisorganisatie D-rt groep

Zij springen in het gat dat internet heeft geslagen in het netwerk van reisbureaus op de hoek van de straat. De opmars van online boekingsmogelijkheden heeft ongeveer de helft van de fysieke reiswinkels de afgelopen vijftien jaar de das om gedaan. Want waarom zou je naar een reisbureau gaan als je vanuit je luie stoel een vliegticket of complete pakketreis kunt regelen?

Steeds meer mensen ontdekken echter dat professionele reisadviseurs dat toch beter en sneller kunnen, verklaart directeur Don Kaspers van reisorganisatie D-rt groep, die een toenemend aantal reizen verkoopt via zra's. ,,Wij merken dat mensen behoefte houden aan persoonlijk advies. Zelf zien ze door de bomen het bos soms niet. Daarbij kost een vakantie uitzoeken veel tijd. Consumenten zijn daar vaak minimaal 40 uur aan kwijt. Een reisadviseur, die de bestemmingen en aanbiedingen goed kent, doet dat in twee of drie uur.''

D-reizen

Quote

Mensen houden behoefte aan persoonlijk advies en een vakantie uitzoeken kost tijd

Don Kaspers van D-rt groep

Zra's zijn niet aan openingstijden gebonden. Wil de klant een afspraak als de kinderen in bed liggen? Dan komt Anita Jansen gerust om 20.00 uur langs. Jansen begon voor zichzelf toen haar werkgever D-reizen naar Hoofddorp verhuisde. Haar klantenkring groeide vanuit haar netwerk in Kwintsheul; bij de sportverenigingen in het dorp en via vrienden die haar aanbevalen bij kennissen. Ze kreeg ook steeds meer concullega's - vooral nadat reisorganisatie OAD in 2013 failliet was gegaan en veel medewerkers voor zichzelf begonnen.

Er is echter werk zat, verzekert Jansen. Zelf kan ze het aantal boekingen niet meer aan: sinds vorig jaar besteedt ze een deel uit aan een andere zzp'er. Ze is aangesloten bij een organisatie die de betalingen en administratie uit handen neemt en haar toegang tot de professionele boekingssystemen van touroperators, vliegtuigmaatschappijen en hotels verschaft. Via die organisatie, TravelCompany, zijn haar klanten ook verzekerd van erkende reisvoorwaarden en garanties (ANVR, SGR, Calamiteitenfonds).

Ondertussen lijkt ook de daling van het aantal fysieke reiswinkels tot stilstand te komen. In Nederland zijn nu 1.040 reisbureaus. De ANVR verwacht niet dat dit aantal nog veel verder daalt. D-rt groep, het moederbedrijf van D-reizen en VakantieXperts, heeft zijn netwerk van ruim 400 reisbureaus per 1 januari zelfs met vijf nieuwe vestigingen uitgebreid. Directeur Kaspers trekt de vergelijking met elektronicawebwinkel Coolblue, die fysieke winkels opent in de binnensteden. ,,Bij twee derde van onze klanten verloopt al het contact online of telefonisch. Onze websites draaien op volle toeren. Maar winkels blijven daarop een belangrijke aanvulling: plekken waar we zichtbaar zijn in de stad en klanten terechtkunnen voor persoonlijke service."