Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Glacier Skywals Canada
Volledig scherm
Glacier Skywals Canada © Hollandse Hoogte

Pak de koffer! Wat zijn de vakantietrends van 2017?

vakantiebeurs In januari begint het grote oriënteren op de komende vakantie(s). Beurzen helpen met kiezen, trendwatchers kijken in hun glazen bol.

Hier 'moet' je zijn

Zo'n beetje elk reisblad en elke vakantiewebsite bezondigt zich aan glazenbolkijkerij: welke bestemmingen zijn hot in het nieuwe jaar?De meeste aandacht krijgt de ranglijst van Lonely Planet, dat jaarlijks een top 10 van landen, steden en regio's publiceert.

De landen top 10

1 Canada. Het land bestaat 150 jaar. Belangrijker nog: het barst van het natuurschoon en prettige mensen.

2 Colombia. Hoera, het is vrede en iedereen is welkom. Zelfs de paus komt dit jaar op bezoek.

3 Finland. Nog een jarige. Het 100-jarig bestaan wordt gevierd met exposities, kookfestijnen en, jawel, sauna-avonden.

4 Dominica Ga voor het te laat is: op het 'laatste ongerepte Cariben-eiland' komen in 2018 de eerste resorts.

5 Nepal. Aardbevingen hebben het land flink teruggeworpen. Elke toerist die komt, helpt indirect mee aan de wederopbouw.

6 Bermuda. De roze stranden spreken tot de verbeelding, net als het feit dat in juni de zeilrace America's Cup het Britse eiland aandoet.

7 Mongolië. Een nieuwe luchthaven, betere infrastructuur en nieuwe hotels: Mongolië wordt langzamerhand toerismeproof.

8 Oman. De troef van Arabië wordt steeds toegankelijker dankzij nieuwe hotels en attracties. Blikvanger is het schiereiland Musandam, met fjordachtige inhammen.

9 Myanmar. Het geheimzinnigste land van Zuidoost-Azië heeft nog meer tempels dan flats.

10 Ethiopië. Exotisch, overweldigend en nu beter bereikbaar dankzij nieuwe vliegverbindingen.


Het is een jaarlijks feestje voor de reisindustrie en inspiratiebron voor duizenden vakantiegangers: de Vakantiebeurs (11 tot en met 15 januari in de Jaarbeurs in Utrecht).

De beurs heeft dit jaar als motto 'Alsof je er al bent'. De organisatie belooft dat die slogan wordt waargemaakt door nog nadrukkelijker dan voorgaande jaren bezoekers actief te laten proeven, ruiken, beluisteren en bekijken van verre en dichtbije bestemmingen.

Wie dacht dat bij de Vakantiebeurs 'de hele wereld' al onder handbereik was, heeft het mis: dit jaar zijn toch weer drie nieuwe landen aanwezig om de vakantiegangers te verleiden: China, Bosnië-Herzegovina en Mauritius.

Ook nieuw dit jaar is het gefingeerde continent Outfreeca. In Outfreeca kunnen waaghalzen onder meer kitesurfen, deltavliegen, sneeuwscooteren, bergbeklimmen, raften en aanschuiven bij een kampvuur.

In de schaduw van de Vakantiebeurs wordt dit weekend (7 en 8 januari) voor de zesde keer de Vakantiebeurs voor Bijzondere Reizen gehouden, in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Deze beurs is bedoeld voor mensen die de gebaande paden links willen laten liggen en oren hebben naar 'onbekende' bestemmingen als Turkmenistan en de Solomon-eilanden. Naast veel reisaanbieders zijn er in Amsterdam ook meer dan tweehonderd presentaties.

De beurs wordt herhaald op 21 en 22 januari, in de Grote Kerk van Breda.

Lees onder de foto's wat de trendwatchers voor 2017 voorzien.

Kamperen in de VS
Volledig scherm
Kamperen in de VS © Shutterstock
Myanmar
Volledig scherm
Myanmar © Shutterstock

Reizen voor je karma - Trendwatcher Tessa aan de Stegge

Quote

Een echte local wijst je niet alleen dat nieuwe eettentje, maar doet ook voor hoe je dat exotische gerecht het beste kunt eten


Londen
Volledig scherm
Londen © Shutterstock
Quote

Ook zakenreizigers ruilen hun strakke hotel in voor een kamer bij een local

Finland
Volledig scherm
Finland © Shutterstock

Bij dit verhaal past eigenlijk een disclaimer. Want natuurlijk doet niet iedereen (mee) aan reistrends. Maar bewegingen en ontwikkelingen zijn er natuurlijk wel. Tessa aan de Stegge brengt ze in kaart. Als reistrendwatcher en eigenaar van het pr- bureau Cherry LAB doet ze onderzoek naar reisgedrag (onder meer in samenwerking met ANVR) en geeft ze lezingen, bijvoorbeeld volgende week op de Vakantiebeurs.

Het analyseren van de reiseconomie wordt er in het digitale tijdperk niet eenvoudiger op. ,,Iedereen is tegenwoordig reisagent'', zegt Aan de Stegge. ,,De invloed van blogs en sociale media op onze reiskeuzes wordt steeds groter."

Het betekent ook dat grote reisaanbieders, die voorheen hun klanten misschien nog konden binnenhalen met een gelikte brochure, creatiever moeten zijn. Bijvoorbeeld door zich te presenteren als 'vriend', die jou al je reisrompslomp uit handen neemt. Of door bloggers in te huren die laten zien en beschrijven wat er in één vakantie allemaal al mogelijk is: een deel van je vakantie vrijwilligerswerk op een boerderij doen, een nachtje slapen in een designhotel om de dag erna voor het goedkoopste onderdak te kiezen dat er bestaat. Dat werkt inspirerender dan een logge website met een overstelpend aanbod aan rondreizen.

Het gegeven voorbeeld raakt ook een andere trend. Volgens Aan de Stegge wordt het aloude People Planet Profit ingewisseld door People Planet Purpose. Waarbij Purpose in dit geval staat voor 'bezieling', persoonlijke verrijking en 'iets bijdragen aan de levenskwaliteit van de locals'. ,,Mensen zoeken en boeken online en gaan steeds vaker zelf op zoek naar all-exclusive, naar een verhaal waarbij de gunfactor een belangrijke rol speelt en de local de belangrijkste smaakmaker is.'' Via snel groeiende online platforms kun je couchsurfend makkelijk in contact komen met 'echte' locals, die ter plekke ook nog eens een authentieke reisgids blijken te zijn. En die je niet alleen op dat nieuwe eettentje wijzen, maar ook voordoen hoe je dat exotische gerecht het beste kunt eten. Of die je niet alleen meenemen naar een bruiloft, maar je ook leren meedansen. Aan de Stegge: ,,Doel van de reis wordt vaker: terugkeren als een ander mens. En omdat ons normale leven vaak al helemaal gepland is, wil je juist op vakantie worden verrast door spontaniteit, door echt bijzondere verhalen en door zelf iets wezenlijks bij te dragen aan de lokale economie.''

Weeshuis
Daarbij past volgens de trendwatcher het woord 'extremer'. Ook al omdat 'we' de hele wereld inmiddels wel hebben ontdekt. ,,Het valt niet meer mee om reizigers te verrassen. Vroeger gingen we kijken hoe locals leefden, later gingen we vrijwilligerswerk doen met locals. Dat laatste levert vaak wel leuke selfies op met kinderen, maar uit onderzoek blijkt ook dat je de lokale bevolking helemaal niet helpt door twee weken mee te lopen in het weeshuis.''

Nu is er een next level: de karma-vakantie. Waarbij karma staat voor 'goede daden', iets goeds doen voor de wereld dus. Aan de Stegge wijst op WWOOF, een online platform, min of meer opgezet volgens het aloude kibboets-idee. Daarbij werk je vier tot zes uur per dag tegen kost en inwoning, zoals dieren voeren op een boerderij, en vervolgens neem je deel aan 'het echte leven' ter plekke. ,,Of denk aan champing, church camping: slapen in een kerk, en met het geld dat daardoor binnenkomt, kan de kerk opengehouden worden.'' Met dat soort reizen help je de wereld en jezelf, het is goed voor je karma.

Fixen
En dan is er de fixvakantie, de vakantie waarbij je 'beter' wordt. Waarbij 'beter' kan staan voor een nieuwe knie, botox-behandeling of ander medisch/cosmetisch ongemak, dat op een - uiteraard zonovergoten - bijzondere bestemming wordt 'gefixt'. De escapevakanties en solovakanties vallen min of meer in deze categorie, want daarbij gaat het erom dat de drukte in je hoofd wordt gefikst. Aan de Stegge: ,,Denk aan yogaweken voor moeders van drukke gezinnen - het aanbod op Bali explodeert - of mannen die een week lang zelfvoorzienend door de Zweedse wouden trekken.''

Slecht nieuws voor de reisaanbieders - die immers willen weten waar ze aan toe zijn bij het inkopen of reserveren van accommodaties - is dat we ook steeds spontaner gaan reizen. ,,Bij instantvakanties boek je bijvoorbeeld last minute een verre vlucht, waarbij je alleen de eerste hotelovernachting regelt. Eenmaal ter plekke kijk je wel wat je gaat doen. Er is een snelgroeiend aanbod aan apps waardoor je dat makkelijk kunt regelen.'' Summum van spontaan reizen: bij een reisorganisatie als srprs.me krijg je pas bij vertrek te horen wat je bestemming wordt.

Camper
Ook een trend is de camperroadtrip. De caravan - te log, te veel gedoe - is passé, maar het moderne broertje, de camper dus, staat als huis op wielen voor vrijheid en natuurbeleving. Waarbij de moderne mens geen camper koopt - millennials en steeds meer andere generaties vinden bezit immers niet belangrijk - maar huurt via een online platform als Camptoo.

En misschien wel verrassend in dit verhaal: riviercruises. Aan de Stegge: ,,Cruises waren voor veel mensen lange tijd synoniem aan 'Caribisch gebied' en 'ouderen'. Vandaag de dag is de riviercruise misschien wel de nieuwe all inclusive, ook voor jongeren: je vaart elke dag op een luxe manier naar een nieuwe bestemming, terwijl je vooraf weet hoeveel geld je kwijt bent, waarbij je ook elke dag nieuwe avonturen kunt beleven in die stad.'' Ook de themacruises, zoals de culinaire cruise, de bridge- of de breicruise, mogen zich verheugen in toenemende belangstelling.

Een andere ontwikkeling die al langer gaande is, is het vermengen van werk en privé. 'Werken waar wifi is' is niet alleen onder zzp'ers populair en wordt volgens Aan de Stegge alleen maar een grotere trend. Maar ook zakenreizigers ruilen hun strakke hotel vaker in voor een appartementje of kamertje bij een local, om verder te gaan als working nomad. Aan de Stegge: het past allemaal bij de bredere ontwikkeling waar veel mensen naar snakken: work less, play more.''


Canada
Volledig scherm
Canada © Shutterstock

Drie hoeraatjes voor de dichtbijvakantie - Trendwatcher Goof Lukken

Quote

Behoefte aan echt contact met de natuur? Probeer de bamping


Texel
Volledig scherm
Texel © ANP
Quote

Ik heb nú zin in vakantie, dus morgen ben ik toedeledokie

De crisis is voorbij en dus laten we in 2017 de euro's weer lekker rollen. Vooral in eigen land en België en Duitsland, verwacht trendwatcher Goof Lukken. Behalve dat hij reisgedrag bestudeert voor vrijetijdskennis.nl is hij docent aan de NHTV in Breda.

Lukken voorziet dat 'het genieten' doorzet. ,,Vrijetijdsbestedingen trekken aan, de grote dagattracties en grootschalige evenementen draaiden in 2016 al goed. Met de aantrekkende economie zal dat dit jaar worden versterkt. Na jaren van crisis zijn de mensen toe aan onbezorgd genieten.''

Jaarrond, dus niet alleen in de zomervakantie. Lukken: ,,Je spaargeld levert toch niks op, dus kun je het net zo goed uitgeven. Het hedonisme - genieten als hoogste goed - is in opkomst. Ook omdat de millennials toch al gericht zijn op de korte termijn.'' Kortom: ik heb nú zin in vakantie, dus ik boek vanavond een vlucht en morgen ben ik toedeledokie.

Terrorisme
Er is wel één grote maar: veiligheid. Lukken: ,,De dreiging van terrorisme blijft boven de samenleving hangen en dat zie je nu al in het terugtrekken achter eigen grenzen. Kijk naar Engeland, waar mensen na de Brexit massaal in eigen land zijn gaan recreëren. En in de VS roept Trump op om vooral in eigen land te blijven."

Omdat veel mensen huiverig zijn, zullen dichtbijvakanties het sterkst profiteren van de reisbehoefte, verwacht Lukken. Mits vakantiegangers worden verwend met bijzondere gebeurtenissen of ervaringen. Lukken: ,,Amsterdam moet oppassen dat het geen tweede Venetië wordt waar bijna geen normaal mens meer woont. Maar Nederland heeft natuurlijk veel meer te bieden dan alleen Amsterdam. Reizen draait steeds vaker om het opdoen van authentieke ervaringen en daarvan zullen bijvoorbeeld bungalowparken in het groen en campings profiteren. Die zijn helemaal terug van weggeweest, onder meer doordat ze fors hebben geïnvesteerd in luxe sport- en speelvoorzieningen."

Zeker voor de korte trips, de multigeneratievakanties, de vriendenweekends en het uitje met de kookclub zullen bungalowparken profiteren van de economische meewind, denkt Lukken. Hij wijst in dat verband op een ander fenomeen: omdat bijna iedereen de hele dag aan z'n smartphone zit vastgeplakt, wordt de behoefte aan een weekend echt contact - 'quality time in een andere omgeving' - steeds groter.

Wat betreft de buitenlandse bestemmingen zal de waan van de dag nog meer gaan regeren, denkt Lukken. ,,Spanje, Portugal en de Canarische eilanden hebben een topseizoen achter de rug omdat het er rustig is gebleven. Turkije heeft het door de aanslagen nu moeilijk, maar aan bijvoorbeeld Griekenland kun je zien dat een bestemming weer snel kan opkrabbelen.'' België en Duitsland zijn en blijven steeds nadrukkelijker de absolute koplopers onder de dichtbijvakanties, voorziet Lukken, ook al omdat je voor dat soort reisjes makkelijk je reisplannen kunt aanpassen. Is het hommeles in Berlijn? Jammer, maar dan rijden we toch naar Gent?

Leunstoeltoerist
Reislust zal het steeds vaker winnen van angst, verwacht Lukken. ,,Wie via sociale media ziet dat vrienden nú mooie dingen meemaken, wil dat zelf ook.'' Die fear of missing out kan de reisindustrie een flinke duw geven. Datzelfde geldt voor technologische mogelijkheden als virtual reality en augmented reality. Zo kun je vanuit je leunstoel de spannendste glijbanen beleven of dat beroemde schilderij in een museum tot leven laten komen. Het idee is dat de 'leunstoeltoerist', nadat hij de VR-bril heeft afgezet, eerder geneigd is om die echte ervaring te boeken.

Voor degenen die niks moeten hebben van al die digitale gekkigheidstrends is er ook goed nieuws: bamping. Bamping gaat dwars tegen de moderniteit in en staat voor basic camping: kleinschalig, simpel en terug naar de natuur. Of misschien is dat geen trend, maar iets van alle tijden. Dus ook van 2017.

Bali
Volledig scherm
Bali © Shutterstock

Nieuwtjes van het reisfront

Belgische stripfiguren onder Antwerps dak
Brussel heeft al een prachtig stripmuseum; vanaf Pasen heeft Antwerpen een themapark over strips. Comics Station Antwerp, waaraan nog volop wordt gebouwd, presenteert zich als eerste 'belevingspark' rond Belgische stripfiguren. In het park, gevestigd in een prachtig treinstation uit 1874, komen themazones over vier verdiepingen met ruim 6000m2 vloeroppervlak, inclusief een bioscoopzaal en een theater. comicsstation.be

Zweettrips
Themavakanties zijn in opkomst en daar speelt TUI handig op in. Met de lancering van TUI Sports hoopt de grootste reisaanbieder van Nederland vooral amateurhardlopers, wielrenners en hun fans te bedienen. Sportliefhebbers - actief of passief - kunnen via TUI Sports eenvoudig een ticket plus verblijf boeken naar bijvoorbeeld de marathons van Berlijn, New York, Londen, Tokyo, Chicago of naar de wielerrondes Tour de France en de Giro d'Italia. De reizen zijn inclusief gegarandeerde startbewijzen, begeleiding, transfers en keuze uit verschillende hotelcategorieën. Voor amateurfietsers biedt TUI Sports ook trainingsstages en wielervakanties naar onder meer Girona, de Franse Alpen (Alpe d'Huez, Mont Ventoux) en de Italiaanse Alpen met de Stelvio, Gavia en Mortirolo.

Noordpoolcruise
Een 'klimaatreis' die milieuclubs doet gruwen: afgelopen jaar gleed voor het eerst een cruiseschip van Crystal Serenity van Seward (Alaska) via the North-West Passage naar New York. De 'poolroute' van het schip, met duizend vakantiegangers aan boord, was tot vorig jaar niet begaanbaar vanwege het ijs. Door het smeltende ijs had Crystal Serenity de primeur, waarvoor veel belangstelling was. Natuurorganisaties vrezen dat de afkalving van het ijs kan leiden tot massatoerisme richting het poolgebied. Dit jaar staat de 32-daagse cruise - ijs en weder dienende - weer op het programma in augustus. Prijzen vanaf een kleine 22.000 dollar.

Exclusief

Het beste van het AD