Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
© Thinkstock

Vliegvakantie 2.0: korter wachten en geen gesleur met die koffers

Sneller reizenEr kan veel tijd gewonnen worden door op luchthavens slimmer om te gaan met de procedures bij het in- en uitstappen. TU Delft doet daar onderzoek naar. Volgens Katinka Bergema van het PassMe Project is het doel om binnen één jaar de wachttijd op het vliegveld met een uur in te korten.  

De lange wachtrijen op Schiphol door verscherpte beveiligingscontroles en toenemend vliegverkeer houden de gemoederen al weken bezig. Wat is de oplossing voor de lange wachtrijen? Al veel passeerde de revue: het geen trolley-voorrangbeleidongewapende burgers aan de slag bij de paspoortcontrole en reizen zonder bagage. Dit laatste is onderdeel van een onderzoek door TU Delft. 

Volledig scherm
© ANP/Koen van Weel

EenVandaag berichtte gisteren over PassMe, een Europese samenwerking van TU Delft, luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden, waaronder KLM en Schiphol. In het driejarige project worden processen als het boarden, inchecken, bagage afhandelen en het vliegtuig verlaten onderzocht. Denk daarbij aan mogelijke oplossingen als groepen en soloreizigers in twee rijen op te delen. Ook kunnen de borden met vertrekkende vluchten op andere locaties geplaatst worden, want die staan veelal in het midden van de vertrekhal waar veel passagiers lopen. 

Boarden

Volledig scherm
Het vliegtuiglab voor experimenten. © TU Delft

TU Delft heeft een eigen vliegtuiglab waar zij testen hoe het in- en uitstappen in het vliegtuig efficiënter kan. Zo wordt er gekeken of verbrede gangpaden en eigen opbergvakken voor de handbagage invloed hebben. De bedoeling is dat mensen hierdoor sneller in en uit hun vliegtuigstoel kunnen.

Bergema hoopt over een jaar de reistijd van passagiers met een uur te hebben verkort. Het grootste deel (half uur tot drie kwartier) is volgens haar te winnen bij het overslaan van de bagagedrop en -pick-up. 

Reizen zonder koffers

Quote

Zonder koffers kun je met het openbaar vervoer of een kleinere huurauto honderden euro's besparen

De wetenschappers werken daarom onder andere samen met Travel Light, een bedrijf dat de bagage van huis naar de vakantiebestemming brengt. Het gesjouw met koffers op de luchthaven en de wachtrijen bij het inchecken zijn volgens onderzoekers enorme 'reisvertragers.' Oprichter Sven de Laaf van Travel Light vertelt dat de vakantieganger eenvoudig twee uur en 300 euro kan besparen op de reis. ,,Inchecken van bagage kost bij veel maatschappijen al enkele tientjes en vergt lange wachttijden. Als je zonder bagage reist kun je met het openbaar vervoer of een kleinere huurauto veel besparen.''

De start-up is enorm in trek bij reizigers sinds de Schipholdrukte in het nieuws kwam in mei. ,,
We groeien momenteel 100 procent ten opzichte van vorig jaar.''  De eerste reacties van gebruikers zijn positief. Als nadeel wordt het vroege inpakken genoemd, omdat Travel Light de koffer al drie à vier dagen van tevoren ophaalt. Ook is de dienst alleen haalbaar voor bestemmingen binnen Europa, omdat de koffers als normale pakketjes worden aangeboden. Bergema: ,,Om andere bestemmngen mogelijk te maken zijn we in gesprek met buitenlandse partners.'' 

Gratis

poll

Zou jij je koffer laten opsturen naar je vakantie-adres?

Zou jij je koffer laten opsturen naar je vakantie-adres?

  • Ja, handig toch? Scheelt wachttijden en gesjouw (26%)
  • Nee, ik ben veel te bang dat het kwijtraakt (42%)
  • Alleen voor dezelfde prijs als bagage inchecken op het vliegveld (31%)
11698 stemmen

De Laaf hoopt de bezorgdienst ooit gratis te kunnen aanbieden. ,,In ruil voor een beetje privacy van reizigers willen wij de beste 'travelbuddy' worden. We zijn al bezig met de ontwikkeling van een track&trace-app. ,,Daar geven we updates over het verkeer of drukte op de luchthaven. Bedrijven kunnen daar op inhaken met het aanbieden van bijvoorbeeld een kopje koffie bij Starbucks. Omdat de app weet hoe laat jij en je bagage thuis arriveren, kun je via de app boodschappen bestellen. Nooit meer een lege koelkast bij thuiskomst .'' Voorlopig is dat nog toekomstmuziek, want nu betaal je voor vier koffers van 20 kilogram per stuk naar Barcelona en terug 236 euro. Bij minder dan vier items betaal de klant ook landentoeslag, die per land varieert. 

PostNL biedt deze zomerperiode als experiment twee bagageservices aan: eentje met check-in voor passagiers die vliegen met Corendon en eentje zonder check-in. Om de koffers naar een ophaalpunt op het vliegveld te brengen betaalt de klant 17,50  euro voor de eerste koffer en 7,50 euro voor iedere extra koffer. Het ophalen en laten inchecken bij Corendon kost 20  euro voor de eerste koffer en 10 euro voor iedere extra koffer. Een woordvoerder van PostNL laat weten dat er grote behoefte is naar 'licht reizen' en de dienst daarom ook bij terugkomst wordt aangeboden. ,,We zijn in gesprek met andere luchtvaartmaatschappijen om de check-in-service uit te breiden.'' 

Hieronder kun je de incheckkosten voor bagage vergelijken met Travel Light. 

Volledig scherm
© Travel Light

Volledig scherm
© PostNL

poll

Zou jij je koffer laten opsturen naar je vakantie-adres?

Zou jij je koffer laten opsturen naar je vakantie-adres?

  • Ja, handig toch? Scheelt wachttijden en gesjouw (26%)
  • Nee, ik ben veel te bang dat het kwijtraakt (42%)
  • Alleen voor dezelfde prijs als bagage inchecken op het vliegveld (31%)
11698 stemmen