Alida Ambachtsheer bij de nieuwe infopilaar in museum De Koperen Knop in Hardinxveld.
Volledig scherm
Alida Ambachtsheer bij de nieuwe infopilaar in museum De Koperen Knop in Hardinxveld. © foto ricardo smit

Met infozuil snuffelen in drie museumcollecties

Drie streekmusea in de Alblasserwaard, de Hoeksche Waard en de Krimpenerwaard zijn verrijkt met infopalen. Bezoekers zien hierop een gedeelde collectie en leren over de regio’s.

,,Ze hebben wel alle drie ‘waard’ in hun naam, maar dat betekent niet dat ze hetzelfde zijn’’, zegt projectleider Elke Scheffers met een lach. Ze staat bij de infopilaar in de hal van museum De Koperen Knop in Hardinxveld-Giessendam schrollt door de talloze foto’s en tekstjes - materiaal dat niet alleen afkomstig is uit De Koperen Knop, maar ook uit Museum Hoeksche Waard in Heinenoord en Streekmuseum Krimpenerwaard in Krimpen aan den IJssel. De burgemeesters van de gemeentes en de directeuren en vrijwilligers van de musea stonden gisteren met een uitgebreid boerenontbijt stil bij de ingebruikname van de pilaren.

Enthousiast

Enthousiast vertelt Scheffers aan de hand van de pilaar over de waarden. ,,De Hoeksche Waard heeft een kleigrond - prima geschikt voor de teelt van aardappelen bijvoorbeeld. En de Alblasserwaard en Krimpenerwaard hebben weer een veengrond - vooral goed om koeien op te laten grazen. En het landschap bepaalt hoe mensen leven.’’

Maar ook de Alblasserwaard verschilt weer van de Krimpenerwaard, vertelt Scheffers. ,,De Alblasserwaard kon soms een deel of zelfs een heel jaar 30 cm onder water staan. Veel boerderijen hadden daarom een waterzolder. Bijeen overstroming konden koeien via daar planken naar toe. En veel boerderijen hadden ook een verhoogde deur aan de buitenkant. Daar kon een bootje aanmeren om de bewoners te redden.’’

Het artikel gaat verder onder de video.

Overeenkomsten

Naast verschillen zijn er ook overeenkomsten, benadrukt Scheffers. Ze staat voor een tweede infopunt in de Koperen Knop, in de pronkkamer en wijst naar afbeeldingen van linnenkasten vol keurig opgebouwen kleding en beddengoed en plaatjes van merklappen in allerlei uitvoeringen. ,,Tradities en manieren van leven waren vaak in alle drie de Waarden hetzelfde.’’

De musea kenden elkaar al heel lang en werkten al regelmatig samen, vertellen Alida de Jong, directeur van De Koperen Knop en Janine Nauta, directeur van Streekmuseum Krimpenaarwaard. ,,Het ging niet goed in de museumwereld’’, zegt Nauta. ,,De overheid gaf minder subsidies en moedigde samenwerking aan.’’ ,,En toen keken wij elkaar aan’’, zegt De Jong met een lach. Dat was een aantal jaar geleden. Begin 2016 werd de samenwerking concreet, zegt ze. De belangrijkste subsidieverstrekker, het Mondriaan Fonds, kwam met een zak geld.

Belangrijk

Erfgoed vinden mensen ook steeds belangrijker, weten de twee directeuren. ,,Ik zie steeds meer oudere fietsers die willen weten wat ze onderweg precies zien’’, zegt Nauta. De Jong vult aan: ,,Ik zie ook jongeren hoor. Er komen veel klassen langs bij ons."