Volledig scherm
© anp

Chemie en milieudienst opnieuw onder de loep

De Onderzoeksraad voor Veiligheid neemt opnieuw het toezicht in de petrochemie onder de loep. De raad wil weten of de aanbevelingen die zij deed na het Odfjell-schandaal zijn opgevolgd. De aankondiging van de onderzoeksraad komt op het moment dat bedrijven in de Rotterdamse haven zich beklagen over het strikte toezicht.

Quote

Het gaat hier om bedrijven met een hoog risico en die daarom onder een speciaal toezichtregime vallen.

De woordvoerder van de Onderzoeksraad voor Veiligheid

Het is ongewoon dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid nagaat of de aanbevelingen zijn opgevolgd, zegt woordvoerder Wim van der Weegen van de raad. ,,Maar de mogelijkheid hebben wij wel. Het gaat hier om bedrijven met een hoog risico en die daarom onder een speciaal toezichtregime vallen,'' verklaart hij waarom het nu wel gebeurt. ,,Juist vanwege dat hoge risico doen we het nu wel.''

In juni 2013 concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat het toezicht bij Odfjell had gefaald. Het tankopslagbedrijf in de Rotterdamse haven kwam jarenlang weg met het verwaarlozen van de terminal. In de blusleidingen rond de tanks met chemicaliën en brandstoffen vielen gaten.

Ruimte voor onderhandeling
Vooral de Rotterdamse milieudienst DCMR kreeg er van langs. De goede relatie met Odfjell stond voorop en er was ruimte voor onderhandeling, aldus het rapport. De raad kwam met acht aanbevelingen voor zowel Odfjell, als de opdrachtgevers, de vergunningverlener, de toezichthouders en de staatssecretaris.

Ze kondigde gisteren aan te onderzoeken of de aangekondigde verbeteringen daadwerkelijk hebben geleid tot grotere veiligheid in de praktijk. De inspectiediensten zijn strikter geworden. Volgens bedrijven in de haven zijn de overheidscontroleurs zelfs verkrampt sinds het Odfjell-schandaal.

Doel
De vele overheidsrichtlijnen staan de veiligheid eerder in de weg, dan dat ze goed doen, stelt Deltalinqs, de organisatie van Rotterdamse havenondernemingen waarbij onder meer Shell, BP, ExxonMobil, AkzoNobel en Huntsman zijn aangesloten. De Rotterdamse haven is het grootste petrochemische complex van Europa.

Deltalinqs-voorzitter Steven Lak pleit voor een nieuwe aanpak. In plaats van overheidsvoorschriften moeten voor de risicofabrieken in de Rotterdamse haven veiligheidsnormen komen, liet hij pas nog weten. ,,Net als bij de dijken in Nederland, waarvoor is vastgesteld dat ze maar eens in de 10.000 jaar mogen overstromen.''

Het is aan de bedrijven om te zorgen dat zij dat doel bereiken, stelt hij. ,,De overheidsinspecties moeten dat toetsen, maar hoeven echt niet te bepalen waar welke sprinklers moeten hangen.''

De conclusies van het nieuwe onderzoek zullen waarschijnlijk over een jaar worden gepresenteerd.