Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
Minke Weeda en Stephan Maaskant. ,,Feestmaand cadeautje aan Rotterdam.’’ © Sanne Donders

De hele stad is het podium voor jubilerende poptempel Rotown

RotownHet is dertig dagen lang feest in Rotown om te vieren dat het poppodium dertig jaar bestaat. Maar Rotown is intussen véél meer dan een podium aan de Binnenweg: door heel Rotterdam zijn inmiddels Rotownconcerten.

Quote

Iedereen klaagt altijd dat er geen poppodium is in Rotterdam, maar er zijn er juist genoeg

Minke Weeda

Op 30 april bestaat Rotown officieel dertig jaar. Directeur Minke Weeda van de stichting Rotown en programmeur Stephan Maaskant liggen die dag waarschijnlijk uitgeteld in bed: bijkomen van ‘Dirty thirty’, het tweedaagse festival dat de hele feestmaand afsluit.

In april heeft in Rotown elke dag een ander het voor het zeggen. Dat kan een trouwe bezoeker zijn of een bandlid, maar ook een festivalorganisator, een programmeur vaneen ander poppodium, dominee Visser of Jules Deelder. Weeda en Maaskant zijn dolgelukkig met hun feestmaand. ,,Het is ons cadeautje aan Rotterdam”, vertelt Weeda. ,,Het laatste weekeinde, met acht bands, is normaal gesproken niet te betalen. En Fink en Therapy? zijn natuurlijk allebei veel te groot om hier te staan. Maar ze staan er wel!”

Rotown is de laatste jaren van relatief klein muziekpodium uitgegroeid tot de grootste popconcertorganisator van de stad. Een Rotownconcert kan nu net zo goed in de Maassilo zijn, of in Annabel, Bird, De Doelen, Lantaren Venster, Arminius, lichtschip V11, de Paradijskerk, het Nieuwe Luxor of de Schouwburg. Weeda: ,,We hebben nu jaarlijks 25 grotere concerten en 65 kleinere op andere podia in de stad. Iedereen klaagt altijd dat er geen poppodium is in Rotterdam, maar er zijn er juist genoeg. De grote zaal van de Schouwburg is bijvoorbeeld een hele goede popzaal.”

Meegroeien

Dat bandjes kunnen meegroeien met het publiek is nog een voordeel van het programmeren op al die verschillende podia. Een kleine onbekende band kan voor het eerst in Rotterdam spelen op de intieme V11, na de doorbraak in Rotown staan en uiteindelijk de Maassilo uitverkopen. Allemaal onder de hoede van het vertrouwde Rotownteam. Maaskant: ,,We bekijken per show wat goede partners zijn om mee samen te werken en waar een band op dat moment het beste past.”

Het was wennen, vertellen Maaskant en Weeda, die nieuwe manier van werken. Voor de bandjes, voor de bezoekers en voor de boekingskantoren. ,,Mensen dachten er helemaal niet aan dat we zalen beschikbaar hadden voor meer dan vierhonderd man”, zegt Weeda. ,,En voor theaters was het ook nieuw om popmuziek aan te bieden. In de Schouwburg hebben ze een bar in de zaal gezet.” Lachend: ,,En een koelkast in de kleedkamer. Bands verwachten echt dat er backstage iets te drinken is.”

De keuze om een bepaalde band op een bepaald podium te zetten, gaat op gevoel, zegt Maaskant. ,,Soms wil de band per se dat het publiek zit. Dan kom je al snel uit in De Doelen of LantarenVenster. En sommige bands lenen zich daar juist helemaal niet voor. De Maassilo is wat rauwer dan de Schouwburg, in de Paradijskerk hebben we vaak singer-songwriters.”

Eilandjes

Quote

Er zijn relatief weinig ego’s in de stad

Stephan Maaskant

Het werkt allemaal goed omdat podia in Rotterdam niet bang zijn om met elkaar samen te werken. Maaskant: ,,Er zijn relatief weinig ego’s in de stad. Anders zou het echt niet werken. En deze aanpak past ook wel bij het karakter van Rotterdam. Er zijn veel wijken, als een soort eilandjes.” Weeda: ,,Het zou natuurlijk tof zijn om nog meer plekken te vinden voor optredens. Juist door te blijven samenwerken, kunnen we nog heel veel doen in Rotterdam.”

Dat popliefhebbers nog steeds wel eens klagen dat er geen goed poppodium in de stad is, vinden Maaskant en Weeda dan ook onterecht. ,,Ik hoor mensen wel eens zeggen: ik kom haast nooit meer in Rotown, maar ik ben wel twintig keer in de V11 geweest”, aldus Maaskant. Weeda: ,,Dat vinden wij ook prima. We hebben het afgelopen jaar met al die podia beter gedraaid dan de jaren hiervoor.” 

Biffy Clyro geldt als een van de beste livebands van dit moment. Ze speelden op de grote podia van Rock Werchter, Pukkelpop en Pinkpop. De Schotse rockers stonden in 2005 al in het Rotterdamse poppodium Rotown waar ze volgens insiders een weergaloos optreden weggaven. 

 DeWolff: een psychedelische bluesrockband uit Nederland met een geluid dat doet denken aan Led Zeppelin, Cream en Deep Purple stond op alle grote podia waaronder Lowlands, maar stond in 2009 al in Rotown.