Volledig scherm
Vorige week was een handelsdelegatie uit Capelle in de Chinese stad Jiashan. © rv

Hoe doe je zaken met Chinezen?

Een economische samenwerking tussen Capelle en de Chinese stad Jiashan. Wat moeten bedrijven weten voordat ze in zee gaan met China?

Quote

De gemiddelde Chinees weet wel wie Rembrandt is, maar een Nederlander niet wie Qi Baishi is

Peter Ho

De gemeente Capelle aan den IJssel gaat een economische partnerband aan met de Chinese stad Jiashan. De gemeente denkt dat hier kansen liggen voor het Capelse bedrijfsleven en het deels leegstaande bedrijventerrein Rivium. Maar wat moeten Capelse bedrijven weten voordat ze opdrachten aannemen van een Chinees bedrijf? 

We vragen het Peter Ho, hoogleraar Chinese Economie en Ontwikkeling aan de TU Delft. ,,De Chinese markt werkt heel anders dan de Nederlandse, en is ook gekenmerkt door een groter opportunisme en daardoor gericht op een kortere termijn.”, zegt hij. ,,Je zult daar rekening mee moeten houden. Ook is de rol van de overheid daar veel groter dan in Nederland. Er zijn heel wat voorbeelden van bedrijven die vrolijk investeerden en erachter kwamen dat contracten toch heel anders uitpakten dan ze hadden verwacht.”

Cultuur

Volledig scherm
Peter Ho. © rv

Ho geeft aan dat het als Nederlands bedrijf belangrijk is om je te verdiepen in de Chinese economie en cultuur. ,,Cultureel is er een wereld van verschil”, vertelt hij. ,,Het persoonlijk contact en aanzien is in de Chinese marktomgeving van cruciaal belang. De echte onderhandelingen vinden dan ook nooit aan de vergadertafel plaats.”

Kansen liggen volgens Ho in het je verdiepen in de Chinese cultuur. ,,Chinezen waarderen het enorm als je hun cultuur en geschiedenis kent. Waarschijnlijk is dat ook een gevolg van een langdurige traditie van opkijken tegen het westen. Voor Nederlandse zakenmensen is dat een goede binnenkomer. Bovendien weet de gemiddelde Chinees bijvoorbeeld wel wie Rembrandt is, maar een Nederlander niet wie Qi Baishi (Chinese kunstschilder, red.) is.”

Chinese bedrijven kunnen veel van de Nederlandse economie leren en andersom. Wat Capelse bedrijven van de samenwerking met Jiashan kunnen leren: strakke organisatie, lef en het vermogen om in korte tijd dingen op de rails te krijgen. Andersom kunnen zij nog wel wat leren over management, planning en innoveren. ,,Ik zie goede kansen op het gebied waar China zich mee geconfronteerd ziet. Bijvoorbeeld op het vlak van milieu, ruimtelijke ordening en landbouw”, aldus Ho.