Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
Suna Floret. © AD

'Juffrouw, ik heb honger!'

Peuters,,Juffrouw, ik heb honger! Mag ik een stukje brood? Ik heb echt honger.'' Ik had jaren geleden een bijbaantje als voorleesjuf op een basisschool in Rotterdam-Zuid, in een achterstandswijk. Ik vond het geweldig, die kindertjes waren de liefsten. Veel kampten met een taalachterstand, dus het voorlezen konden ze goed gebruiken.

Maar taalachterstand was niet het enige probleem. Een paar kinderen in de klas hadden altijd honger. Ik las ze altijd voor na schooltijd, dus een beetje trek kon wel eens voorkomen, maar de ouders gaven vaak iets extra's mee.

Een van hen had opvallend vaak écht honger. Ze kon zich niet concentreren omdat ze alleen maar aan eten moest denken. Met haar grote blauwe ogen keek ze naar de kinderen die zaten te eten. Op een gegeven moment nam ik altijd iets voor haar mee, gewoon voor de zekerheid, en dat kon ze waarderen.

Dagelijks budget
Toen ik haar moeder een keertje met erg veel moeite aangaf dat haar kind vaak trek had, vertelde deze vrouw dat ze simpelweg het geld er niet voor had. ,,Ik heb net genoeg om haar in de middag iets te laten eten. Ik heb nog twee andere kinderen op deze school zitten. Ik kan niets anders dan verdelen, want ik heb een dagelijks budget. Als ik dat ga overschrijden met extra's, kan ik ze aan het einde van de maand helemaal niks meegeven.''

Ik had nooit gedacht dat ik in Rotterdam geconfronteerd zou worden met dit soort problemen. Ook niet op Zuid. Al snel kwam ik er achter dat de kinderen van 4 of 5 jaar oud met veel meer problemen moesten worstelen en lukte het mij niet meer om voor te lezen.

Mooie blonde meisje
Begin deze week is er een onderzoek van het CBS gepubliceerd waardoor ik weer aan dat mooie blonde meisje moest denken. Ze is helaas niet de enige. Kinderen in Rotterdam hebben het meeste risico op armoede en de gevolgen zijn groot. Ouders hebben het geld niet om eten mee te geven, laat staan voor schoolreisjes, nieuwe kleertjes of muziekles.

Dan kan ik ze wel voorlezen, maar als er niets wordt gedaan aan de echte problemen thuis, kan zelfs Shakespeare zo'n achterstand niet wegwerken. Gebrek aan vocabulaire valt op te lossen. Maar vernedering, gepest, gemis, gebrek aan concentratie en ontwikkeling, dat draagt een kleuter voor de rest van het leven mee.