Aankomst van de MOL Triumph in Rotterdam. Het gloednieuwe schip kan meer dan 20.000 containers vervoeren.
Volledig scherm
Aankomst van de MOL Triumph in Rotterdam. Het gloednieuwe schip kan meer dan 20.000 containers vervoeren. © ANP

Megaschip markeert opbloei van de Maasvlakte

De MOL Triumph is bijna tweeënhalf keer langer dan Rotterdams hoogste toren. Niet eerder kon een schip meer dan 20.000 containers meenemen. De kolos brengt feest op de Maasvlakte. 

De gloednieuwe zeereus, 400 meter lang en 58,8 meter breed, markeert een nieuw tijdperk in de scheepvaart, zegt directeur Ronald Lugthart van containeroverslagbedrijf Rotterdam World Gateway. Het recordschip MOL Triumph meerde vanmiddag voor het eerst bij hem aan, op de Tweede Maasvlakte.

Het nieuwe havengebied in de Noordzee kampte lang met kinderziekten. Concurrent Antwerpen profiteerde daarvan. Die tijd is volgens Lugthart voorbij. ,,,De Tweede Maasvlakte komt op stoom, wij draaien op volle toeren. We liggen weer mijlenver voor op Antwerpen.’’

De overslag in de Rotterdamse haven is de eerste vier maanden van dit jaar met 10 procent gegroeid, bevestigt het Havenbedrijf Rotterdam de waarneming van Lugthart. ,,We zien lading terugkomen’’, zegt directeur containers Emile Hoogsteden (zie video) van de havenautoriteit. De Maasvlakte met de diepe havens is altijd gemakkelijk bereikbaar, verklaart hij ,,Geen problemen met eb en vloed zoals in Antwerpen, geen sluizen.’’

Rotterdam is de enige haven in Europa waar containerreuzen als de MOL Triumph zonder beperkingen kunnen aanmeren. Zo laadt het schip in Rotterdam nu meer containers dan oorspronkelijk gepland, omdat ze er minder kon meenemen uit het ondiepere Hamburg.

De MOL Triumph is het grootste containerschip ooit in de Rotterdamse haven.
Volledig scherm
De MOL Triumph is het grootste containerschip ooit in de Rotterdamse haven. © Amy Guijt

Reeks recordschepen

De Japanse reus is de eerste in een reeks recordschepen. Volgende maand komen de Maersk Madrid en de OOCL HongKong met een capaciteit van respectievelijk 20.568 TEU en de OOCL HongKong met 21.100 TEU en die steken de MOL Triumph alweer voorbij met haar 20.170 TEU. Die afkorting staat Twenty feet Equivalent Unit; de maat van standaard 20-voets containers.

Het is een wedloop, verklaart het Havenbedrijf Rotterdam. Hoe meer containers een schip mee kan nemen, hoe goedkoper het transport. De havens moeten mee met de groei van de schepen. Kranen die containers van en naar het schip hijsen moeten steeds hoger en verder kunnen reiken. De nieuwe kranen op de Maasvlakte zijn de komende jaren groot genoeg voor de nieuwe generatie megaschepen, zeggen zowel Hoogsteden en Lugthart. Hoogsteden: ,,Ik zie ze voorlopig niet veel groter worden.’’ Lugthart: ,,Ze kunnen in steeds minder havens terecht. En ze moeten ook nog gevuld kunnen worden, anders verdwijnt het kostenvoordeel.’’

De MOL Triumph vertrekt zondagavond weer naar Azië. In de containers zitten meubels en chemicaliën voor de Chinese markt. Op de heenreis bracht ze kleding, schoenen, elektronica, zonnebrillen en vooral woonaccessoires als fotolijsten, kunstplanten en geurkaarsen.