Volledig scherm
Betonvlechters zijn druk bezig met de aanleg van het nieuwe terrein van containeroverslagbedrijf MRS. © Ries van Wendel de Joode

Oud havengebied krijgt een nieuw leven als fileoplossing

De City Terminal is het nieuwe wapen van de Rotterdamse haven in de strijd tegen de files.

Quote

Op een bin­nen­vaart­schip passen 360 containers. Zoveel trucks kan dat schelen

Ger Overgaauw

Zes bedrijven
De City Terminal beslaat een terrein zo groot als honderd voetbalvelden. Het stond grotendeels leeg na het vertrek van containeroverslagbedrijf ECT, eind 2015. Behalve Kloosterboer, MRS, Kramer en RSC zitten RST en stukgoedbedrijf SCA er.

De Eemhaven is historische grond. Hier kwamen ooit, in 1966, de eerste zeecontainers in Rotterdam aan. Met de aanleg van de Maasvlakte verloor het gebied aan betekenis. De steeds grotere zeeschepen passen niet meer in de oude haven, maar kunnen beter uit de voeten bij de hypermoderne terminals direct aan de Noordzee.

Even is gedacht aan woningbouw. Ook waren er plannen om er het nieuwe stadion De Kuip te zetten. Nu krijgt het terrein toch een nieuw leven als havengebied. Een 'multimodale shortseahub' noemen de plannenmakers de City Terminal trots. Voor wie niet thuis is in het
havenjargon: dit scheelt files.

Rustiger
Het zou namelijk veel rustiger op de Rotterdamse ring zijn als de transportbedrijven het containervervoer beter zouden plannen. En dat kan dankzij dit haventerrein, leggen zij uit, want de City Terminal is een soort carpoolplaats voor containers.

Nu komen containers nog bij duizenden van de zeeschepen op de Maasvlakte, om over de weg hun reis te vervolgen. In omgekeerde richting komt zo'n zelfde stroom containers op trucks naar de haven. Heel veel kunnen goedkoper 'carpoolen' op een binnenvaartschip of trein, zeker op een flink deel van de reis, zegt Grant Pinkney van Kramer Group, een van de bedrijven op de City Terminal. ,,Dat gebeurt niet omdat het plannen van die reis lastig wordt gevonden. Dat gaan wij nu doen.''

Tussen de Maasvlakte en de City Terminal pendelen binnenvaartschepen. ,,Op groot een binnenvaartschip passen 360 containers. Zoveel vrachtwagens kan dat dus schelen op de weg'', schetst Ger Overgaauw van containeroverslagbedrijf MRS.

Overstappen
Bij de City Terminal kunnen de containers ook overstappen op het spoor, want treinterminal Rail Service Center zit er. ,,Er zijn allerlei overstapcombinaties mogelijk tussen schepen, treinen en vrachtwagens'', zegt Jeroen van Meel die als projectleider van het Havenbedrijf Rotterdam betrokken is bij de herinrichting van het oude havengebied.

Om het plaatje compleet te maken: er is ook nog een groot koel- en vrieshuis gebouwd. ,,Containers met groente en fruit die op de Maasvlakte worden gelost, worden met de binnenvaartschepen hier naartoe gebracht, uitgepakt en klaargemaakt voor verder transport.'' In de enorme hallen is plek voor 40.000 pallets, vertelt Piet Hein Horstmeier van het bedrijf Kloosterboer. Bijna 600 mensen zijn er druk met sorteren en verpakken van groente en fruit.