Volledig scherm
Benzineauto's van voor 1 januari 1992 mogen de Erasmusbrug weer over. © Sanne Donders

Oude benzineauto's mogen de Rotterdamse milieuzone weer in

Personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden mogen door de gemeente Rotterdam niet langer worden geweerd uit de Milieuzone. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank.

In november 2015 werd de toen al bestaande Milieuzone voor vrachtauto’s uitgebreid naar personen- en bestelauto’s met benzinemotoren van vóór 1 juli 1992 en personen- en bestelauto’s met dieselmotoren van vóór 1 januari 2001. Veertien belanghebbenden waren het niet eens met die beslissing en stelden beroep in.

Quote

De rechtbank heeft nu geoordeeld wat wij al bijna twee jaar roepen

Sander Jongerius

De rechtbank heeft nu geoordeeld dat bij de vaststelling van de Milieuzone onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken. 

In zijn nopjes

Sander Jongerius van de Stichting Rotterdamse Klassiekers, die de belangen van oude autobezitters behartigt, is in zijn nopjes met de uitspraak. ,,De rechtbank heeft nu geoordeeld wat wij al bijna twee jaar roepen: de onderbouwing van de milieumaatregel deugt niet.’’

De gemeente laat in een reactie weten de uitspraak eerst te willen bestuderen. ,,Daarna bekijken we of en welke stappen we verder nemen.’’ Nu al is duidelijk dat het laatste woord over de veelbesproken zone niet is gezegd. De Stichting Rotterdamse Klassiekers wil bijvoorbeeld uitzoeken of autobezitters die sinds de invoering zijn beboet hun geld kunnen terugkrijgen. 

Personen- en bestelauto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001 zijn overigens nog steeds niet welkom in de Milieuzone.