Volledig scherm
Een lasser aan het werk op de werf. © Jan de Groen

Plan voor toekomst van scheepswerf

De historische scheepswerf Koningspoort in de Rotterdamse Oude Haven lijkt voorlopig gered. Een groep scheepsrestauratoren werkt aan een reddingsplan en wil de werf de komende anderhalf jaar in bedrijf houden.

De toekomst van de werf stond op het spel toen het Maritiem Museum dit voorjaar de sleutel van de werf overhandigde aan de gemeente. Het museum had de historische werf jarenlang beheerd, maar vond de kosten te hoog. De beheerster werd ontslagen.

Quote

De werf kan een soort vitrine worden voor die historische rijkdom

Chris van der Meulen

Op de Koningspoort worden historische schepen gerepareerd. De werf wordt onder meer gebruikt door de eigenaren van de schepen die in de Rotterdamse havens liggen. Die moeten van tijd tot tijd uit het water voor groot onderhoud.

Een stichting probeert de werf de komende anderhalf jaar in de lucht te houden. ,,In de tussentijd willen we onderzoeken of er een duurzame oplossing gevonden kan worden voor de Koningspoort", zegt Chris van der Meulen. ,,De werf heeft dertig jaar goed gefunctioneerd. Wij denken dat er een manier moet zijn om de komende dertig jaar ook te functioneren. We beseffen wel dat een commercieel bestaan niet aan de orde is."

De Koningspoort kan zich in de toekomst beter profileren dan in het verleden is gebeurd, denkt Van der Meulen. Daardoor kunnen meer toeristen en gebruikers naar de Oude Haven worden gelokt. ,,We hebben in Rotterdam de grootste collectie historische binnenvaartschepen van de wereld. Dat is vergelijkbaar met de collectie treinen van het spoorwegmuseum in Utrecht, maar niemand weet dat. De werf kan een soort vitrine worden voor die historische rijkdom."

Scheepseigenaar

Bewoners van de schepen zijn bezorgd: zij zijn voor het onderhoud van hun schepen afhankelijk van de scheepswerf. Ze vrezen dat de kosten daarvoor oplopen als de werf wordt overgenomen.

Volgens Van der Meulen wordt wel degelijk rekening gehouden met de scheepseigenaren. ,,Dat zijn óók de mensen die de werf gebruiken. En drie van de vier mensen in de stichting hebben zelf een schip in Rotterdam. We hebben de zelfde belangen."

Binnenkort besluit het bestuur of het de komende anderhalf jaar kan en wil doorgaan. Als dat gebeurt, is dat in ieder geval zonder de oude werfbaas. ,,Het duurste van de werf is arbeid, we kunnen ons voorlopig geen werknemer met een vast contract veroorloven. We willen niet bij de eerste de beste tegenwind omgaan."