Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
© Joost Hoving

'Rotterdam is een heerlijke stad, maar je moet het wel willen zien'

ColumnHet was, als altijd, gezellig in de Fenix Food Factory te Katendrecht en ik bestelde een koffie. Of, om precies te zijn: ik bestelde een flat white, een dubbele espresso met een slok melk dus, en droomde even weg. U kent dat misschien wel, wachttijd is vaak fijne droomtijd.

Een minuut of wat later, werd ik gewekt. 'Sir, your coffee is ready. It's standing on the right.'

Huh? Werd ik nou zojuist in mijn eigen Rotterdam in het Engels aangesproken? Dacht de barista dat ik een toerist was? Of was ze zelf van ergens ver weg?

En toen besefte ik - ja, ja, beetje laat misschien - dat het Engels een belangrijke voertaal is geworden in Rotterdam. Dat de koffiemeisjes in mijn favoriete tentjes Hopper en Urban opvallend vaak ook van Engelstalige afkomst zijn, dat ik bijna wekelijks door toeristen of studenten in het Engels de weg wordt gevraagd. Ik keek eens om me heen, op het terras voor de Fenixloods. Veel Nederlanders op de houten banken, natuurlijk. Maar ook Fransen, Duitsers, Spanjaarden, Engelsen. En studenten, stellen en gezinnen.

Quote

Opeens prijkte Rotterdam in diverse top-10's van interessante toeristensteden

Dat komt, denk ik, door die rare lijstjes die de afgelopen jaren in internationale media verschenen . Opeens prijkte Rotterdam in diverse top-10's van interessante, internationale toeristensteden. Ik vond dat overdreven gehypet. Rotterdam is een heerlijke stad, maar je moet het wel (willen) zien en hier goed de weg kennen. Je kunt hier als toerist ook zomaar in hele lelijke, winderige stukjes stad verzeild raken. Berlijn, Barcelona, dat is echt andere koek. Bologna dan? Ja, dat niveau ongeveer. (Schitterende stad.)

Toch nog een ontboezeming, over die rare lijstjes. Ik moet de makers nageven dat ze onze mooie, maar altijd zo kwetsbare stad, wel iets hebben opgeleverd. Aantrekkingskracht. Toerisme. Inkomsten. Erkenning. Ja, wij wisten het al lang, maar op de rest van de aardbol weten ze het nu ook: Wij. Zijn. Een. Wereldstad.