Volledig scherm
© Jan de Groen

Schoonmaakgigant van ellende weg uit Hilton

Het Rotterdamse Hiltonhotel zit vanaf eind januari zonder schoonmakers. Schoonmaakgigant CSU stopt met het uitzenden van personeel aan het hotel vanwege de slechte arbeidsomstandigheden daar.

Quote

Het Hilton is een grote klant. Dat ze die liever kwijt dan rijk zijn, zegt genoeg

Liliana Dirks (FNV)

CSU beëindigt de samenwerking omdat het vijfsterrenhotel zich niet wenst te committeren aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Die code, waarbij opdrachtgevers, vakbonden en werkgevers zijn betrokken, houdt in dat bij aanbesteding van werk niet alleen gekeken wordt naar prijs, maar ook naar sociale omstandigheden. ,,Vandaar dat onze wegen scheiden'', zegt Erwin Vos van CSU, dat zo'n 30 schoonmakers heeft gedetacheerd bij het Hilton. Het schoonmaakcontract, dat afgelopen zomer werd gesloten, zou drie jaar duren.

De schoonmakers voerden vorige maand nog actie voor het hotel. Ze stelden toen dat 20 minuten veel te kort is voor het schoonmaken van een kamer. Ook beklaagden ze zich over de krakkemikkige schoonmaaktrolleys die alleen met veel kracht vooruit zijn te krijgen. Daarnaast zijn er problemen met de salarisbetaling.

Volgens Liliana Dirks van vakbond FNV Schoonmaak is de stap van CSU zeer bijzonder. ,,Het Hilton is een grote klant. Dat ze die liever kwijt dan rijk zijn, zegt genoeg: het Hilton wíl in zijn rol als opdrachtgever de arbeidsomstandigheden gewoon niet verbeteren.'' 

De grote vraag is wat er gaat gebeuren met het personeel. Vos van CSU noemt twee opties: of het Hilton neemt het personeel zelf in dienst, of een ander schoonmaakbedrijf neemt het contract én het personeel over. Dirks van de FNV acht dat laatste onwaarschijnlijk: de meeste schoonmaakbedrijven willen alleen in zee met opdrachtgevers die de Code Verantwoordelijk Marktgedrag erkennen.

Bang
Intussen is de onrust onder de schoonmakers er niet minder om. ,,Mensen zijn bang'', zegt schoonmaakster Ana Semedo. ,,Straks zitten ze zonder baan of komen ze in dienst van het Hilton, dat zich de laatste tijd niet bepaald een goede opdrachtgever heeft getoond.''

General manager Karin van den Berg van het Hilton zegt niet inhoudelijk te kunnen reageren omdat ze nog met CSU in gesprek zou zijn. ,,Met meer dan 50 jaar hotelervaring in Rotterdam blijven wij toegewijd aan het faciliteren van een positieve en ondersteunende werkomgeving.''