Volledig scherm
Jan Post met zijn jenever Haringmaatje. ,,Uiteindelijk wil ik een nieuwe branche creëren.’’ © Roel Dijkstra

Vlaardingse ondernemer brengt drank voor bij haring op de markt

Het drankje dat van Vlaardingen weer een haringstad moet maken. Haringmaatje is de eerste borrel voor náást de vis, beweert distilleerder Jan Post.

Quote

Als je al zó lang ondernemer bent, moet je op andere vlakken bijleren

Jan Post

Post (60) verwacht veel van de fles die voor hem staat. Een unieke borrel, vindt hij. Een mix van moutwijn, graanalcohol en 23 geheime kruiden. Belangrijk bestanddeel: een stevig pepertje die garant staat voor een nabrander in de keel. Op het label prijkt een vrolijk mannetje dat de drank aan een vrouw op klompen geeft. In de verte dobbert uiteraard een haringlogger.

De ondernemer stak naar eigen zeggen een groot deel van zijn pensioen in de borrel. Hij glundert. Het is zijn hobby, die hij bezigt in een kantoor aan de Ampèrestraat in Vlaardingen. Het kantoor heeft ook een keuken. Daar brouwde de ondernemer de afgelopen jaren eigenhandig cocktailmixen om die te verkopen. ,,Als je al zó lang ondernemer bent, moet je op andere vlakken bijleren.’’

Hij runt een eigen distilleerderij, Old Dutch Distillers. Een bedrijf met wortels in het Rotterdam-Noord van de 19de eeuw. Het assortiment bestond lange tijd slechts uit vodka, jenever, bier - ‘zonder eigen bier mochten we niet met ons eigen gedestilleerd de Chinese markt op’ - en gin. Tot begin dit jaar een kennis over een haringborrel begon.

Het leidt tot een deal. De kennis maakt het label, Post de drank. Hij bedenkt een wat ‘waterige’ borrel, perfect voor bij de vis. Niet te sterk, niet te overheersend. En met ‘slechts’ 14,9 procent alcohol. Want anders laten de vrouwen het links liggen, zo is zijn ervaring.

Groeten

De Vlaardinger verstuurde ansichtkaarten naar ‘alle viswinkels in Nederland’. Het was zijn manier om Haringmaatje aan het grote publiek voor te stellen. ,,Groeten uit Vlaardingen’’, zo schreef de ondernemer. Sinds eind mei, toen de drank gelanceerd werd, zijn er honderden flessen verkocht.

De Vlaardingse burgemeester Annemiek Jetten kan binnenkort een brief van Post verwachten. Een verzoek om eens te praten. ,,Over hoe we Vlaardingen weer op de kaart kunnen zetten als haringstad. We hebben tegenwoordig alleen nog de roem over.’’

VVV

Ideeën heeft de ondernemer volop. Misschien bundelt hij de krachten wel met andere ondernemers in de stad. Post denkt aan een winkel waar allerlei Vlaardingse producten verkocht kunnen worden. Wellicht een stenen pand aan de haven, anders een hoekje bij de VVV.

Hij refereert aan het vertrek van Unilever uit de stad. ,,Het zou toch prachtig zijn als we daar ook Sunlight-zeep kunnen verkopen?’’ Vooralsnog is dat slechts een idee. ,,Daar moet ik nog een ondernemer bij zoeken. Maar dat is wat ik al jaren doe: de juiste mensen vinden.’’

Maar de plannen van de Vlaardinger reiken verder. Hij zinspeelt op het lanceren van een complete ‘vislijn’. Een borrel voor bij de oesters en een biertje voor naast mosselen. ,,Uiteindelijk wil ik een nieuwe branche creëren: een borrel voor bij de vis. Dát is het plan.’’