Exclusief

Het beste van het AD

In AD+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Docent Mahmoud Acharki heeft zijn roeping gevonden. 'Dit is wat ik echt graag wilde.'
Volledig scherm
Docent Mahmoud Acharki heeft zijn roeping gevonden. 'Dit is wat ik echt graag wilde.' © Desiree Schippers

Volg je hart, want dat klopt

OnderwijsBedrijfseconoom Mahmoud Acharki verruilde zijn commerciële carrière voor een baan in het onderwijs. Mahmoud is er dolgelukkig mee. Net als zijn leerlingen.

Zij-instromer Mahmoud Acharki
Is docent economie op het Olympia College, een openbare school voor praktijkonderwijs en vmbo-leerwegondersteunend onderwijs in Rotterdam. Acharki (30) volgde als zij-instromer een Kopopleiding aan de Hogeschool Rotterdam, waarbij hij in één jaar zijn tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs behaalde.

5.000
Nieuwkomers, waaronder zij-instromers, zijn dringend nodig om het lerarentekort in Rotterdam - een tekort dat naar verwachting verder oploopt - tegen te gaan. De stad investeert daarom flink lesgeven zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo is er een welkomstpremie van 5.000 euro voor nieuwe docenten die kiezen voor een vak in het voortgezet onderwijs waar leraren tekort in zijn, zoals natuurkunde en Duits.

Een schoolklas vol leerlingen met uiteenlopende nationaliteiten. De één gemotiveerder dan de ander, sommigen kampend met een leerachterstand of een sociaal-emotioneel probleem. Het is de dagelijkse praktijk voor Mahmoud Acharki (30). Hij geeft les, inspireert, voedt op en wellicht het allerbelangrijkste: biedt een luisterend oor aan de kinderen die hij in korte tijd in zijn hart heeft gesloten. Dit is iets héél anders dan uw vorige baan bij een detacheringskantoor voor financial consultancy.

,,Totaal anders! Het is niet te vergelijken. Ik had een overzichtelijke negen-tot-vijf-baan waarbij ik alleen contact had met volwassenen. Hier op school gaat het de hele dag door. In de klas, in de gang en op het plein: ik word continu aangesproken door leerlingen. Natuurlijk zuigt mijn
huidige baan veel meer energie. Toch is het gevoelsmatig minder zwaar. Omdat ik dit werk veel leuker vind.''

Mahmoud Acharki oogt gelukkig op zijn school.
Volledig scherm
Mahmoud Acharki oogt gelukkig op zijn school. © Desiree Schippers

Exclusief klasje
Om een baan als docent aantrekkelijker te maken, heeft Rotterdam een exclusief klasje samengesteld, uitsluitend bedoeld voor de meest gedreven leraren. De toppers worden anderhalf jaar lang geprikkeld met vooruitstrevende ideeën.

Mahmoud Acharki oogt gelukkig op zijn school. Hij baant zich met groot gemak een weg tussen de leerlingen door. Schudt links en rechts handen. Deelt kwinkslagen uit. En is razend populair bij de leerlingen. 

Een leerling is nog meters ver van hem verwijderd als hij de blik van de economiedocent al probeert te vangen. ,,Ha Braith'', reageert Mahmoud enthousiast. De twee wisselen een blik van verstandhouding uit en schieten spontaan in de lach. Er volgt een hilarische uitleg over een recent schooluitje en leerlingen die botsen. De 14-jarige scholier straalt. 
Mahmoud Acharki niet minder.

U spreekt de taal van uw leerlingen?
,,Dat is misschien wel zo. Ik ben zelf natuurlijk nog jong en snap wat er in hen omgaat. Ik ken hun belevingswereld, hun muziek en draag dezelfde kleding.''Maar waarom deze stap naar het onderwijs? U bent econoom en had een glansrijke commerciële carrière kunnen hebben. 

,,Jawel. Maar dat is niet alles in het leven. Ik vond mijn werk eentonig en zocht meer diepgang. Daarom ging ik nadenken over wat ik écht graag wilde en uiteindelijk besefte ik dat ik alsnog het onderwijs in wilde gaan.''

Alsnog? 
,,Ik wilde eigenlijk direct na mijn havo-examen al docent worden en kennis overbrengen op jongeren. Mede geïnspireerd door een aardrijkskundedocent die in mijn tienerjaren grote indruk op me had gemaakt. Deze man was niet alleen docent, maar vertelde ook over zijn eigen jeugdervaringen. Hij toonde zijn zwakheden en was veel meer dan een autoriteit. De manier waarop hij met zijn leerlingen omging, sprak me erg aan.''

Toch koos u voor een commerciële opleiding.
,,Met het idee dat ik dan nog alle kanten op kon en eventueel ook les zou kunnen gaan geven. Toch ging ik na mijn hbo-studie het bedrijfsleven in. Ik ging trouwen, wilde wat geld verdienen en eerst van het bedrijfsleven proeven. Tot het onderwijs alsnog begon te trekken en ik mijn hart wel moest volgen. Oude liefde roest kennelijk niet. En achteraf is dat goed. Want ik kan nu bij het lesgeven putten uit vijf jaar praktijkervaring.''

400
Vorig jaar maakten ruim 400 leerkrachten gebruik van de 'Rotterdamse Lerarenbeurs'. Daarmee kun je een studie, stage of coachingtraject volgen. Daarnaast krijgen alle leraren een Rotterdampas. En nog een lokkertje: honderd jongeren krijgen een baangarantie als ze een opleiding aan een Rotterdamse pabo succesvol afronden.

Quote

Oprecht contact met de leerlingen, dat geeft zoveel voldoening

Mahmoud Acharki

Wat spreekt u zo aan in het leraarschap?
,,Al die leerlingen om me heen. Het oprechte contact dat je met hen maakt. De verhalen waarmee ze bij je komen. Ik merk dat er vaak een wederzijdse klik is en probeer een vertrouwensband op te bouwen. Want alleen dan kan ik hen helpen met het oplossen van eventuele problemen. Dat vergt heel veel tijd en vooral veel geduld. Sommige leerlingen hebben namelijk dingen meegemaakt die te pijnlijk zijn om over te vertellen. Ik probeer ook een rolmodel te zijn. Ik ben zelf van Marokkaanse komaf. Dat biedt wellicht herkenning. Ik wil laten zien dat je altijd een toekomstperspectief hebt, ongeacht afkomst en religie. En dat alles draait om zelfdiscipline, respect, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.''

Leerlingen van zijn mentorgroep stromen zijn klaslokaal binnen. 
Mahmoud Acharki zet de tv aan en kijkt met hen naar een programma over nare ervaringen in het verleden die je soms lang met je kunt meedragen. Zomaar opeens begint een jongen te vertellen over zijn eigen ervaringen enkele jaren daarvoor. Acharki geeft hem alle ruimte om zijn verhaal te doen.

Nooit een moment spijt gehad van uw carrièreswitch? 
,,Nee, absoluut niet! Natuurlijk is het niet louter positief en ben ik soms boos of willen leerlingen even niets van me weten. Maar dat komt altijd weer goed. Ik ben afgelopen anderhalf jaar verliefd geworden op dit vak. Ik werk niet met de makkelijkste doelgroep binnen het onderwijs. Maar dat maakt mijn werk juist nog interessanter en waardevoller. Ik kan mijn ziel en zaligheid kwijt in dit werk.''

Hij valt even stil. 
,,Neem die jongen die zojuist sprak over zijn persoonlijke ervaringen. Ik heb hem nog nooit zo open horen vertellen. Maar opeens doet hij dat toch. Dat is zó waardevol en geeft zóveel voldoening. Daar kan geen commerciële baan in het bedrijfsleven 
tegenop.''

Exclusief

Het beste van het AD