Volledig scherm
© anp

Meis Enterprise: Wat maakt Sylvie succesvol?

Je haat haar of je houdt van haar, maar er valt niet te ontkennen dat Sylvie Meis (37) een succesvolle selfmade zakenvrouw is. Ze is goed voor naar schatting 13 miljoen euro, en nee, dat kreeg ze lang niet allemaal mee bij haar scheiding van Rafael van der Vaart.

Volledig scherm
© epa

Presentatrice
Ooit begonnen als vj bij MTV en TMF schittert ze nu als presentatrice van grote showprogramma's bij onze oosterburen. Haar bekendste show is Let's dance (de Duitse variant van Strictly come dancing) op RTL Deutschland, waar vrijdag weer een nieuw seizoen van is gestart. Vanaf 2010 streek ze 1 miljoen euro per jaar op om als jurylid plaats te nemen in shows als The Face. In 2013 tekende ze voor 2 jaar een exclusief contract voor naar verluidt 4 miljoen euro, waarvoor ze 160 dagen per jaar paraat moest staan voor de zender.

Ze zou vorig jaar opnieuw een contract getekend hebben, maar wat ze daarmee verdient, wordt geheimgehouden. ,,Sylvie heeft het sowieso goed voor elkaar. Want hoewel ze bij de scheiding van Rafael van der Vaart 4,5 miljoen euro meekreeg, heeft ze zelf al een stevig vermogen opgebouwd,'' zegt Paul van Riessen, adjunct-hoofdredacteur van Quote. Het blad zette haar afgelopen jaar op nummer 36 in hun Junior Top 100 met een vermogen van 13 miljoen euro.

Volledig scherm
© Instagram Sylvie Meis

Model
Otto, BMW, The Phone House, scheermesjes van Gillette en de tandenborstels van Philips Sonicare waren nog maar het begin van Sylvies gelikte modellencarrière. Door haar naam te verbinden aan collecties van ondermodegigant Hunkemöller en schoenenreus Deichmann (in Nederland actief als VanHaren) heeft ze twee zeer lucratieve deals in handen. Voor Hunkemöller werkt ze nauw samen met een designer om bikini's, sportkleding en lingerie het zwoele Sylvie-stempel te geven.

Goed voor tonnen per jaar, denken de 'rekenjongens' van Quote. ,,Wellicht krijgt ze ook nog een percentage over elk verkocht product waar haar naam op staat,'' zegt Van Riessen. Voor de campagnes worden kosten noch moeite gespaard. La Meis vliegt de hele wereld over. Zo nam ze onlangs met een entourage van zeventig man een commercial op op de witte zandstranden van het Indonesische Bali.

Een strikt dieet en een stevig sportregime - de diva is volgens kenners extreem professioneel - zorgen ervoor dat ze smetteloos op alle foto's staat.

Ambassadeur
Sylvie kreeg in 2009 borstkanker en de imago­verandering die dat met zich meebracht - van omhooggevallen voetbalvrouw tot vrouw met een indrukwekkend verhaal - omarmde ze. Ze ondersteunt nu de campagne van Pink Ribbon voor meer bewustwording van het belang van borstonderzoek en is daarnaast ambassadeur van het Duitse beenmergfonds, waarvoor ze ook jarenlang het Dreamball-gala presenteerde.

Imagodeskundige Zabeth van Veen: ,,Ook hiervoor geldt: ze mag dan ogen als blond, naïef poppetje, maar ze is een krachtige vrouw die kanker heeft overleefd en ondanks die tegenslag alles uit het leven haalt. Succes moet wel een van de belangrijkste waarden voor haar zijn.''

Volledig scherm
© getty

Planner
Aan het leven dat Meis leidt, liggen discipline en structuur ten grondslag. Zelfs als ze op vakantie is, neemt ze een draagbaar systeem mee waarmee ze kan sporten met elektronische spierstimulatie. Die discipline is ook terug te zien bij de zorg voor haar 9-jarige zoontje Damián. Kindermeisje Dörte Kappe is al sinds zijn geboorte een constante factor in zijn leven.

Verder omringt ze zich met een vaste kliek mensen die zorgen dat alles strak geregeld is en ze perfect voor de dag komt. Personal assistent Marina Coburger, personal trainer Johannes Pommerien, stylist Danie Bles en visagisten Serena Goldenbaum én Xelly Cabau van Kasbergen zijn nooit ver weg. Bij belangrijke beslissingen wil ze nog wel eens terugvallen op mental coach en medium Sarina. Haar entourage slaat weliswaar een behoorlijk gat in haar inkomen, maar die salarissen zijn op te voeren als zakelijke kosten.

PR-machine
Sylvie is hyperbewust van hoe ze eruitziet en hoe ze overkomt. Ligt er een camera op de loer, dan verslapt haar aandacht geen moment. In bikini op vakantie, gewoon op straat, in de gym: je zult haar nooit betrappen op net-uit-bed-haar. Zelfs op een 'stiekeme' foto waarop ze een man zoent, krijgt ze het voor elkaar om charmant geposeerd te ogen.

Dat doet ze natuurlijk met een reden: Sylvie is haar eigen visitekaartje en met haar 424.000 volgers op Instagram is ze invloedrijk te noemen. ,,Zij is een merk en ze laat zien dat ze een sterke, onafhandelijke vrouw is,'' zegt imagodeskundige Zabeth van Veen. ,,Komt ze nep over? Dat maakt haar niet uit. Er is voor haar geen toegevoegde waarde om een lelijke of treurige foto van haarzelf te posten. Doordat er geen smetje te vinden is, kan ook niemand daarover zeuren. Haar wereld oogt perfect.''

Sylvie als merk is in ieder geval succesvol. De jaarstukken van haar eigen onderneming, Meis Enterprise, zijn nog niet openbaar, maar Duitse media speculeren dat ze een half miljoen euro winst heeft geboekt in 2015.