Volledig scherm
Jan de Jong © ANP/fotomontage

NOS zet YouTube in om jongeren te trekken

De NOS wil dit najaar een YouTube-kanaal lanceren met 'hippe bulletins' voor jongeren. Dat zei directeur Jan de Jong van de publieke nieuwsomroep vandaag tijdens het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

NOS op 3 is al enige tijd actief op YouTube, maar voor het nieuwe kanaal met de naam Mashup - 'approved by the NOS' gaan bekende vloggers samen het nieuws doornemen en duiden. De Jong, die benadrukte dat Mashup nog in de experimentele fase zit, liet vandaag een sneak preview zien. Drie vloggers aan een tafel met een bak chips nemen het laatste nieuws door, variërend van lichte onderwerpen tot de verkrachtingszaak in India, in onder meer de vorm van een quiz.

De Jong verzette zich verder tegen de veelgehoorde kreet dat traditioneel of 'lineair' tv kijken passé is door het succes van streamingdiensten als Netflix en Videoland. ,,Lineaire tv is very very much alive,'' aldus de NOS-baas. Wel zegt hij ruimschoots voor te sorteren op het nieuwe kijken. Groter worden op YouTube is daarom een van de ambities.

poll

Wie is jouw favoriete RTL Late Night-presentator?

Wie is jouw favoriete RTL Late Night-presentator?

  • Beau van Erven Dorens (72%)
  • Humberto Tan (28%)
8960 stemmen