John de Mol kocht in 2011 samen met Sanoma de aandelen van SBS.
Volledig scherm
John de Mol kocht in 2011 samen met Sanoma de aandelen van SBS. © ANP

Sanoma stapt uit SBS, John de Mol krijgt alle zeggenschap

Sanoma stapt uit SBS. Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, krijgt de zendergroep (SBS 6, Veronica, Net 5 en SBS 9) volledig in handen. SBS wil het nieuws binnenkort officieel bekendmaken, vertellen ingewijden aan het AD. SBS heeft tot op heden nog niet gereageerd.

Nu het De Mol niet is gelukt de Telegraaf Media Groep (TMG) in zijn bezit te krijgen, geeft de tv-producent vol gas op SBS om zijn imperium te vergroten. Zonder Sanoma heeft de mediamagnaat alle ruimte om met de tv-zenders te doen wat hij wil. Mét Sanoma was die zeggenschap beperkter.

In 2011 kochten Talpa en Sanoma de zendergroep voor ruim een miljard euro. Talpa verwierf een minderheidsbelang van 33 procent, Sanoma stapte er voor 67 procent in. Hoe de partijen de scheiding financieel uitonderhandelen, is niet bekend.

Het huwelijk tussen beide aandeelhouders was nooit perfect. Sanoma, uitgever van onder meer Libelle, Donald Duck en NU.nl, heeft meer last van de magere kijkcijfers dan John de Mol. Die laatste gaf geregeld aan SBS te beschouwen als een proeftuin waar hij nieuwe tv-formules kan uitproberen om ze vervolgens internationaal door te verkopen. De mediamagnaat staat internationaal hoog in aanzien, mede door megahits als Big Brother en The Voice. Veel landen staan nog altijd bij hem in de rij om de nieuwe potentiële hit te kopen.

'Proeftuin'

Er gingen al langer geruchten over een breuk. Sanoma heeft onvoldoende financiële middelen om extra in SBS te investeren. Talpa heeft die wel, maar De Mol wilde in ruil daarvoor meer zeggenschap over de programmering. Zonder Sanoma kan hij zijn ‘proeftuin’ voortaan geheel naar eigen smaak inrichten.

SBS verwijst voor commentaar naar de aandeelhouders. 
Sanoma en Talpa waren vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar.