Volledig scherm
© Filmstill

Verhoeven bewijst grote klasse met vermakelijke Elle

filmrecensieTien jaar na Zwartboek keert Paul Verhoeven terug met een speelfilm die tot het hoogtepunt van zijn oeuvre behoort. Zijn Franse uitstapje Elle is een film die op verschillende niveaus werkt: als zwarte komedie, thriller, familiedrama, vrouwenportret en een studie over omstreden lustgevoelens.

Drama

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    Elle

Verhoeven, die zich baseerde op de Franse roman Oh... van Philippe Djian, zet meteen alles op scherp met een verkrachting die al in de eerste scène van Elle plaatsvindt. Eerst zijn er alleen geluiden, daarna de beelden.

Michelle, eigenaresse van een videogamebedrijf (een uitmuntende vertolking van Isabelle Huppert), doet geen aangifte, maar gaat zelf op zoek naar de dader. Zij is geïntrigeerd door wat haar is overkomen, bijna opgewonden. Er is misschien bij haar wel sprake van opwinding. Verhoeven vertelt dit verhaal voor zijn doen opmerkelijk subtiel. Niet iedereen zal de verkrachting, die in verhevigde mate een paar keer terugkeert, kunnen waarderen.

Veel belangrijker is het psychologische spel dat in Elle de toon zet. Michelle verwerkt alle tegenslagen met een soort olijkheid die af en toe heel geestig is. Hoe zij mannen op hun nummer zet - soms snoeihard, soms terloops - is ronduit hilarisch. Elle is een vitale, vermakelijke, ongemakkelijke film waarmee Verhoeven op zijn 77ste zijn grote klasse bewijst. Een film die nog lang na zoemt. Nu al een van de beste uit 2016.

Regie: Paul Verhoeven. Hoofdrollen: Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny.