Volledig scherm
Hulpdiensten helpen het kindje in de attractie. © Jack Brekelmans

Kermisexploitant is nóg woedend om weigeren hulp exploitant bij kermisdrama

De Apeldoornse voormalige kermisexploitant Ronald Streekstra (56) kan zich er nog over opwinden dat hij en zijn Duitse collega Norbert Krawczyk vorige maand op de kermis in Tilburg op afstand werden gehouden, toen een jochie van 3 jaar klem kwam te zitten in de kinderachtbaan.

Volledig scherm
Ronald Streekstra (56), ex-kermisexploitant © Henry van der Wal

,,Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat mensen zo dom zijn. Als ze naar ons hadden geluisterd was het in een paar minuten klaar geweest'', zegt Streekstra, ,,nu heeft het drie kwartier geduurd.''

Opwinden deed hij zich ook toen hij op het moment zelf door een beveiliger werd tegengehouden. ,,Ja, je hoort een kind gillen en dan gaat het heel raar.'' Er vielen harde woorden. De politie moest er aan te pas komen om de zaak in bedwang te houden. Maandag stond Streekstra daarom voor de politierechter in Breda, die hem tot zestien dagen cel veroordeelde. Omdat hij die al had uitgezeten kwam Streekstra direct vrij.

Voor het kind in kwestie werd het ritje in Die Fantastische Reise een nachtmerrie. Het raakte uit een van de wagentjes, kwam eronder klem te zitten in de rails en raakte ernstig gewond. Volgens Streekstra was de brandweer al bezig toen hij met eigenaar Krawczyk aan kwam lopen, maar op de verkeerde manier. ,,Norbert wilde vertellen wat moest gebeuren, maar hij mocht er niet op.''

Splitpennen

Quote

Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat mensen zo dom zijn

Ronald Streekstra

Een slechte zaak, vindt Streekstra nog steeds. ,,De brandweer heeft echt z'n best gedaan, maar de eigenaar weet wat je moet doen. Ik heb tien jaar dezelfde attractie gehad en dat ding 250 keer opgebouwd en afgebroken. Elk onderdeel kun je met de ogen dicht vinden. Het was een kwestie van twee splitpennen lostrekken en dan een paar borgpennen loshalen. Twee minuten werk en het wagentje was weg geweest."

Volgens Streekstra zouden organisatoren van grote kermissen vooraf moeten regelen dat ze bij calamiteiten kunnen beschikken over deskundige adviseurs. ,,En de eigenaar moet er sowieso bij kunnen'', zegt hij. Volgens voorzitter Atze Lubach-Koers van de in Apeldoorn gevestigde nationale bond van kermisbedrijfhouders Bovak heeft Streekstra daar een punt. ,,De brandweer weet ook niet alles. Het is dan zaak dat er een bevelvoerder is die in alle hectiek even de tijd neemt voor overleg met een eigenaar. Dat hoeft echt geen minuten te duren'', aldus Lubach.

Volgens een woordvoerster van de brandweer in Tilburg wordt normaliter wel gebruik gemaakt van de expertise bij bedrijven die ze te hulp schiet. ,,In dit geval was er veel agressie in het spel en zijn ze door de politie op afstand gehouden'', aldus de woordvoerster.

Vingers

In de Veiligheidsregio IJsselland, dat dezer dagen te maken heeft met een kermis in Zwolle, is het ook gangbare praktijk om bedrijfseigenaren te raadplegen, zegt woordvoerster Janny Nijsingh. ,,Er zijn zoveel verschillende soorten objecten. Wij maken altijd gebruik van de aanwezige expertise."

Met het slachtoffertje van het drama in Tilburg gaat het volgens Streekstra inmiddels weer wat beter. ,,Norbert heeft een brief gekregen waarin staat dat hij zijn vingers weer kan bewegen.''

,,De eigenaar is nog steeds erg aangedaan'', weet Lubach, die meerdere gesprekken met Krawczyk voerde. ,,Hij had dit nooit eerder in zijn loopbaan meegemaakt. Ook kermisondernemers zijn ouder of grootouder. Die realiseren zich de impact van zo'n ongeval op een gezin.''

In samenwerking met indebuurt Tilburg