Volledig scherm
Utrecht - Westplein e.o. gezien vanaf SNS Reaaltoren (Foto Marnix Schmidt) © Marnix Schmidt

'Autoverkeer Westplein minimaliseren'

Werkgroep Lombok wil auto's radicaal werenUtrecht moet het autoverkeer met knips en knijps radicaler weren van het Westplein. Tegelijkertijd moet de bereikbaarheid van noord-west Utrecht vanaf de snelweg verbeterd worden.

Dat stelt de werkgroep Lombok Centraal in een open brief aan de gemeenteraad van Utrecht. Lombok Centraal heeft geen vertrouwen in de huidige plannen van de gemeente Utrecht die het autoverkeer op het Westplein zouden moeten terugbrengen tot niet meer dan 15.000 auto's per dag. Nu zijn dat er circa 25.000 per etmaal.

Het Westplein vormt een flinke barrière tussen de wijk Lombok en het stationsgebied en de binnenstad. Veel Lombokkers zien het Westplein in de toekomst graag zo autoluw mogelijk.

Nieuwbouw

Lombok Centraal reageert met haar brief op de omgevingsvisie van de gemeente Utrecht voor het zogeheten Jaarbeurskwartier en Lombokplein. Daarin is de komende tien jaar veel (hoge) nieuwbouw voorzien rond de Jaarbeurs, het station en op het Westplein. Daar ontstaat langs de door te trekken Leidsche Rijn het nieuwe Lombokplein.

Erlangs is nog altijd een doorgaande route voorzien vanaf de Graadt van Roggenweg naar de Daalsetunnel. Met name Hoog Catharijne-eigenaar Klépierre hecht aan een goede bereikbaarheid van het winkelcentrum, ook met de auto. De gemeente Utrecht wil zo veel mogelijk automobilisten al voor het Merwedekanaal bij de Jaarbeurs laten parkeren. Met een versmalde Graadt van Roggenweg moet het aantal automobilisten dan tot maximaal 15.000 per dag beperkt worden.

Lombok Centraal heeft geen vertrouwen in deze constructie en pleit voor duidelijker keuzes. Het maakt de vergelijking met de Oudegracht en de Steenweg, waar midden vorig eeuw veel verzet rees toen die autovrij werden gemaakt, terwijl dat nu een vanzelfsprekendheid is. De Lombokkers bepleiten niet het afsluiten van de route naar de Daalsetunnel, maar naast stimulering van openbaar vervoer en fiets maatregelen om meer mensen te dwingen met hun auto buiten de stad te blijven.

Knijps en knips

Dat kan aldus Lombok Centraal 'door het doorgaand verkeer en een deel van het parkeren naar buiten de ring te drukken en voor hardere knijps en knips te kiezen. Door scherp te kiezen, kun je groepen die je echt per auto toegang tot de binnenstad wilt bieden goed bedienen, zónder de binnenstad en de direct aangrenzende wijken op een onaangename en onnodige manier te belasten', aldus Lombok Centraal. 'Dit vergt met name in Utrecht-Noordwest aanvulling en verbetering van de infrastructuur'.

  1. Hoe moet Veenendaal verder zonder Wouter Kolff?
    Vijf vragen over nieuwe burgemeester

    Hoe moet Veenendaal verder zonder Wouter Kolff?

    Op 12 september is de laatste werkdag van Wouter Kolff als burgemeester van Veenendaal. Daarna wordt hij geïnstalleerd als de nieuwe eerste burger van Dordrecht. Over zijn opvolger, al dan niet waarnemend, is nog heel weinig bekend. De commissaris van de Koning Willibrord van Beek heeft daarover contact gehad met de gemeenteraad, meer kan het provinciehuis momenteel niet melden. Hoe gaat het nu verder met het Veenendaalse schip zonder kapitein? Vijf vragen over de burgemeestersbenoeming.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Vind je het shirt van FC Utrecht mooi?

Vind je het shirt van FC Utrecht mooi?

  • Ja (78%)
  • Nee (22%)
8080 stemmen