Volledig scherm
Er zouden meer sprinters moeten stoppen op station Rhenen. © Cord Otting

Extra perron in Rhenen stuit op financiële bezwaren

De tekeningen voor een tweede perron van NS-station Rhenen liggen klaar. Maar ze blijven voorlopig in de la liggen bij spoorbeheerder Prorail.

De regionale overheden willen namelijk niet genoeg meebetalen aan het tweede spoor en de exploitatie van extra stoptreinen tussen Rhenen en Utrecht Centraal.

Dat meldt minister Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer. Ze zoekt nu een andere oplossing.

Vanuit Utrecht moeten wat de overheid betreft meer sprinters gaan pendelen, naar afwisselend Ede-Wageningen of Rhenen. Op het station Ede-Wageningen komt daarvoor een extra keerspoor. Maar nu blijkt dat ook in Rhenen een tweede spoor nodig is om extra stoptreinen op te kunnen vangen.

6 miljoen

Het extra perron kost 6 miljoen euro. Voorwaarde voor de overheid is dat de regio meebetaalt, dat wil zeggen: de gemeenten en de provincie Utrecht.

Over dat extra geld zijn de Utrechtse overheden het niet eens geworden met Schultz en de NS, blijkt uit stukken die naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. Het probleem zit in de extra kosten. De Nederlandse Spoorwegen willen ook geld zien voor de exploitatie van de extra treinen via Veenendaal naar Rhenen. De treindienstexploitatie zou immers onrendabel zijn. Maar de regionale overheden willen niet betalen wat NS vraagt. 

In de Vallei worden meer spoorprojecten uitgevoerd binnen het programma Hoogfrequent Spoor van Schultz’ ministerie. Het spoor wordt aangepast en veiliger gemaakt om meer treinen over bestaand spoor te kunnen laten rijden. Om te voorkomen dat het autoverkeer langer stilstaat voor de gesloten spoorbomen, vervangen op drukke plekken nieuwe tunnels spoorwegovergangen, zoals in Ede. Bij De Klomp komen ook twee nieuwe tunnels, onder meer in de drukke Klomperweg

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht