Laurens de Preud'homme (links) en zijn zus Stephanie en vriend Diderick de Roy zitten achter uButler.
Volledig scherm
Laurens de Preud'homme (links) en zijn zus Stephanie en vriend Diderick de Roy zitten achter uButler. © Marco Okhuizen

Kameel of bitterbal: uButler regelt het allemaal

Het begon als een experimentje, maar nog geen week later is de nieuwe bezorgdienst uButler een hit. Bijna alles kunnen ze regelen, claimt de groep vrienden die het bedrijf oprichtte. Van een lastminute-verjaardagscadeautje tot een kratje bier in het Vondelpark. Zelfs een kameel is zo gefixt.

,,Kunnen jullie mijn vaatwasser komen inruimen?" Margot uit Oosterhout schakelt de hulp van uButler in.,,Poeh, dit is een lastige", peinst student Diderick de Roy (24), die de sms van Margot optimistisch beantwoordt met 'we gaan er achteraan'.

In het hoofdkwartier van uButler - een studentenhok in Amsterdam met tweedehands meubilair en een tosti-ijzer op het aanrecht - wordt druk gebrainstormd. Voor zover bekend zijn er geen mensen die zichzelf verhuren als 'vaatinruimer', maar iemand heeft een neefje in Oosterhout. Een paar 'appjes' verder heeft Diderick een jongen gevonden die op zijn fiets wil springen voor 15 euro. ,,Laat maar," sms't Margot. Ze vindt het te duur.

Risico
Dit is het risico van het vak, weten ze bij uButler inmiddels. ,,We worden flink getest," zegt Laurens de Preud'homme, een van de oprichters, 22 en net klaar met zijn studie bedrijfskunde. Samen met vier vrienden begon hij vorige week de nieuwe bezorgdienst. Het idee ontstond toen de huisgenoten languit op de bank lagen en zich verbaasden over het feit dat Nederland geen bezorgdienst kent die 'alles' levert of regelt, van een pizza tot een reisticket.

De jongens kochten een prepaidkaart en bouwden een website. Binnen een paar uur sloeg hun laptop op tilt door de honderden wensen die binnenstroomden. Nu, een week later, zijn de kinderziektes er bijna uit, denkt Laurens.

Stephanie de Preud'homme (24) springt deze week bij om haar broer Laurens uit de brand te helpen. Er zijn meer klanten dan 'butlers'. Ze blijkt geknipt voor het werk: vriendelijk, snel en gevat. Zo vond de studente een afgeprijsde lp van de Gorillaz, hielp een ander aan een belastingadviseur, bracht een hondje naar zijn logeeradres en regelde een kameel en twee alpaca's voor een klant in Utrecht. ,,Was zo gefixt," grijnst ze. ,,Gewoon even googlen op 'kameel huren'."

Paar klikken
Haar broer Laurens valt haar bij: ,,Bijna alles is in een paar klikken op internet te vinden. Dat kunnen klanten natuurlijk ook zelf doen, maar het blijkt dat veel mensen het gemakkelijker vinden als iemand anders dat uitzoekt."

uButler werkt enkel met bestaande (koeriers)diensten, met als gevolg dat een bestelling soms duur uitpakt. De bezorging van een fles cola en bacardi in een afgelegen dorpje kost al snel 35 euro. Een Big Mac idem dito. ,,We moeten toch een taxichauffeur zo gek krijgen om de bestelling op te halen en thuis te bezorgen."

Doorbeuken
Ze krijgt een sms binnen. 'Of er iets leuks op tv komt vanavond.' En even later: 'Gaat het sneeuwen in Breda?' ,,We geven overal vriendelijk antwoord op. Daar verdienen we niks aan, maar het vergroot onze bekendheid: wil je iets weten, dan moet je bij uButler zijn."


In samenwerking met indebuurt Utrecht