OV-fiets is niet aan te slepen

De OV-fiets is wel heel erg populair. De kans dat reizigers in de ochtendspits misgrijpen, blijkt op tientallen stations groot. NS laat duizenden extra fietsen aanrukken om aan de gestegen vraag tegemoet te komen.

De vraag naar de geel-blauwe huurfiets van de Nederlandse Spoorwegen is in mei 2017 met 35 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers die deze krant bij NS heeft opgevraagd. Dit jaar verwacht NS dat er drie miljoen fietsritten worden gemaakt, een kwart meer dan de 2,4 miljoen ritten in 2016. Daarmee is de OV-fiets met afstand de populairste deelfiets van Nederland.

Volgens reizigersorganisatie Rover vinden gebruikers het fijn om van deur tot deur hun eigen plan te trekken en bijvoorbeeld niet afhankelijk te zijn van bustijden.

Volledig scherm
Dit jaar worden in Nederland naar schatting 3 miljoen ritten gemaakt op de OV-fiets. © ANP

Keerzijde

Quote

Je kunt beter op de fiets zitten, dan in de file staan

Robert Mulder, OV-fietsfan

Het ongekende succes van de OV-fiets heeft een keerzijde, toont onderzoek van OV-Magazine en de Rijksuniversiteit Groningen aan. ,,De kans is erg groot dat je als reiziger op een aantal stations een OV-fiets misloopt'', zegt onderzoeker Luuk van der Meer van de Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen.

Uit zijn analyse blijkt dat de beschikbaarheid tussen 6.00 en 9.00 uur enorm snel afneemt. Bij afhaalpunten in Amsterdam (Zuid, Lelylaan en RAI), Den Haag (Buitenhof, Grote Markt, HS) en Utrecht (Moreelsepark, Stationsplein en Uithof) zijn dan bijvoorbeeld niet of nauwelijks fietsen verkrijgbaar. Op sommige grote stations - zoals Hoofddorp, Duivendrecht en Den Haag Laan van NOI - is er sowieso maar een handvol fietsen beschikbaar. 

Kijk op onderstaande kaart om te zien hoe het zit met de beschikbaarheid van OV-fietsen bij jou in de buurt. Wil je ook weten op welk uur van de dag de kans op een deelfiets het grootst is, kijk dan
onder het kopje 'kansen' in de database van de Geodienst.

Zes keer zo veel

Om aan de gestegen vraag tegemoet te komen, schaft de NS dit jaar ongeveer zes keer zo veel nieuwe fietsen aan. ,,Normaal gesproken worden er per jaar ongeveer duizend fietsen bijbesteld. Dit jaar zijn er al tweeduizend fietsen bijgekomen op bijvoorbeeld Amsterdam Zuid, Den Haag en Utrecht Centraal. In september volgen er nog vierduizend'', aldus NS-woordvoerster Corien Koetsier, die betoogt dat de situatie 'echt fors is verbeterd'.

Het totaal aantal OV-fietsen is daarmee bijna verdubbeld tot zo’n vijftienduizend. Sinds begin dit jaar is de OV-fiets laagdrempeliger geworden, omdat het abonnementsgeld van 10 euro is afgeschaft. Het huren van de fiets kost nu 3,85 euro per 24 uur. 

Reizigersorganisatie Rover herkent de klachten over 
de verkrijgbaarheid. ,,Later op de dag zijn er geen fietsen beschikbaar'', aldus Freek Bos van Rover. ,,Dat draait dan vooral om de grotere stations. Bij kleinere stations speelt vaak dat het aantal defecte fietsen zorgt voor misgrijpen. En wat extra zuur is: soms is er wel een fiets zichtbaar in de kluis, maar wordt deze niet verhuurd omdat die niet goed functioneren.''

'Sorry, de fietsen zijn op'

Volledig scherm
Robert Mulder gebruikt de OV-fiets graag en baalt als er geen staat. © Shody Careman

Volgens Rover 'zorgt misgrijpen voor veel overlast'. ,,Het is voor de reiziger net zo hinderlijk als het niet rijden van een trein. De reiziger strandt in zijn reis. Ook al is dat aan het einde van de trip, ergens vastlopen blijft vastlopen.'' De reizigersorganisatie benadrukt dat met name bij kleine stallingen weinig alternatieven, zoals een bus of tram, beschikbaar zijn.

Fervent OV-fietsgebruiker Robert Mulder: ,,Ik heb al een paar keer gehad dat ik op de app zie dat er nog een stuk of tien à twintig fietsen beschikbaar zijn. Maar als ik dan aan kom lopen, staat er een bordje met: 'sorry, de fietsen zijn op'. Daar baal ik dan wel van ja.''

Het scheelt volgens Mulder dat je op de app kunt zien waar de dichtstbijzijnde stalling is waar nog wél fietsen zijn. ,,Alleen de app ververst niet heel snel. Zeker op zonnige dagen heb je vaak pech. Daarom vind ik die reclame van de NS misleidend. Als je in het zonnetje wilt fietsen, dan moeten er wel fietsen zijn.''

Of de deelfiets van NS het risico loopt ten onder te gaan aan zijn succes? ,,Dat denk ik niet. Ik sta nu op de Velo-city beurs voor fietsers en als je ziet hoeveel sharingprojecten voor de fiets hier op de beurs staan, dan wordt dat de komende jaren alleen nog maar groter.'' Mulder ziet geregeld dat mensen in de stalling staan te wachten tot er weer een fiets binnenkomt. ,,De belangstelling voor de OV-fiets is bizar en prachtig tegelijk. Je kunt beter op de fiets zitten, dan in de file staan.''

Bron: OV-Magazine en Geodienst Rijksuniversiteit Groningen

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht