Koe, haas en schildpad geven snelheid aan voor Utrechtse fietsers

Utrecht heeft vandaag als eerste stad van de wereld een groene golf voor fietsers. Wie op de Amsterdamsestraatweg 18 kilometer per uur aanhoudt, kan in principe lekker doorfietsen en hoeft niet meer steeds te wachten voor het rode verkeerslicht.

Utrecht is de eerste stad waar het slimme fietssysteem 'Flo' staat. Eindhoven en Antwerpen volgen in de komende maanden. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk stelde Flo vanmorgen in gebruik.

Jean-Paul de Beer van het Utrechtse innovatiebureau Springlab ontwikkelde het systeem om fietsen leuker te maken door de grootste frustratie weg te nemen: voortdurend wachten voor het rode licht. Flo zorgt bovendien voor een betere doorstroming van het verkeer.

De haas, schildpad en koe geven op de zuil de aanbevolen snelheid aan voor fietsers.
Volledig scherm
De haas, schildpad en koe geven op de zuil de aanbevolen snelheid aan voor fietsers. © Foto Ruud Voest

Schildpad

Het systeem werkt eigenlijk heel simpel. Op het tracé van Flo staan radarpanelen die de snelheid van iedere fietser op 20 meter afstand meten. Die radar staat in verbinding met de verkeersregelinstallatie en kan daardoor uitrekenen hoe hard je moet fietsen om het groene licht te halen. Via icoontjes op het paneel krijgt de fietser instructies. Zie je de haas, ga dan sneller fietsen. Een duim betekent: houd deze snelheid vast. Een schildpad betekent dat je iets langzamer moet gaan fietsen en een zittende koe, tenslotte, wil zeggen dat je het niet meer gaat halen.

Flo is ontwikkeld in samenwerking met producenten van verkeersregelinstallaties en kan aangesloten worden op elk kruispunt op alle verkeerslichten.

Quote

Flo is een pilot. Als die goed uitpakt, dan gaan we Flo ook elders in de stad invoeren

Lot van Hooijdonk

Utrecht heeft nu één Flo in werking gesteld, maar dat kunnen er veel meer worden, zegt verkeerswethouder Lot van Hooijdonk. ,,Flo is een pilot. Als die goed uitpakt, dan gaan we Flo ook elders in de stad invoeren. We zijn een fietsstad en willen het fietsen ook zo leuk mogelijk maken. De afgelopen jaren zijn al veel verkeerslichten voor fietsers gunstiger afgesteld. Maar zo'n groene golf kan weer een belangrijke stap zijn om Utrecht nóg aantrekkelijker te maken voor fietsers.''

Frustratie

Lot van Hooijdonk bij een Flo-paneel
Volledig scherm
Lot van Hooijdonk bij een Flo-paneel © AD

Flo valt of staat met de bereidwilligheid van gemeenten om de verkeerslichten flexibel voor fietsers af te stellen. Dat betekent dat auto's soms wat langer moeten wachten. De kracht van Flo, minder frustratie voor fietsers door minder lang voor het rode licht te staan, is meteen ook de valkuil, realiseert bedenker Jean-Paul de Beer zich. ,,Als je na een stukje lekker doorfietsen met Flo weer in een regulier verkeerslichtenlandschap belandt, dan wordt de frustratie alleen maar groter. Het is daarom belangrijk dat er op belangrijke fietsroutes meerdere Flo-panelen staan.''

Wat de kosten van een Flo-paal zijn, wil De Beer nog niet kwijt. ,,Dat hangt af van verschillende factoren. Hoeveel zet je er neer, waar zet je ze neer? Het systeem is in ieder geval niet duurder dan een gewone verkeerslichtinstallatie.''

Aan interesse voor Flo is geen gebrek. Na Utrecht volgen Eindhoven en Antwerpen. ,,Maar ook vanuit Australië, Denemarken en Servië is er al belangstelling.'' De Beer en de uitvinders van Springlab vinden de interesse voor Flo mooi. ,,Maar we zijn een onderneming zonder winstoogmerk'', voegt De Beer eraan toe. ,,Het geld dat we verdienen met Flo steken we weer in de ontwikkeling van nieuwe innovatieprojecten.''    

Flo fietslicht Utrecht
Volledig scherm
Flo fietslicht Utrecht © Fietslab

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht