Volledig scherm
De Uithoflijn, zoals die in 2018 zal gaan rijden. © BRU

Vertraging dreigt voor Uithoflijn

De ingebruikname van de Uithoflijn loopt mogelijk vertraging op. Dat schrijft verkeerswethouder Van Hooijdonk vandaag in een brief aan de Utrechtse gemeenteraad.

Vooral door de complexiteit van de verschillende bouwprojecten rond het tramstation bij Utrecht Centraal dreigt de oplevering over een jaar niet gehaald te worden. De gemeente Utrecht, opdrachtgever provincie Utrecht en de aannemer bestuderen alternatieve scenario’s.

Bottleneck

Bottleneck is het voormalig stationsplein waar het tramstation is gepland. Daarboven moet een kantoor-woontoren verrijzen. In hetzelfde gebied wordt gewerkt aan het tweede deel van de fietsenstalling en moeten aansluitingen met de OV-terminal komen. De aannemer bekijkt alle mogelijkheden om de planning te versnellen. Volgens woordvoerder Diane Marbus van de projectorganisatie Uithoflijn is er nog altijd goede hoop dat de tram in volle omvang volgens planning komende zomer kan gaan rijden.

Omdat de tijd krap, is worden intussen noodscenario’s uitgewerkt. In het noodplan rijden de trams de eerste tijd alleen tussen De Uithof en station Vaartse Rijn. Daar kunnen treinreizigers dan op de tram overstappen. Vanaf het Centraal Station blijft buslijn 12 rijden en de tijdelijke bushaltes op het Jaarbeursplein doen dan een half jaar langer dienst.

Om de trams dan vanaf de remise in Nieuwegein naar het wel beschikbare deel van het tracé te laten rijden, moet een tijdelijk spoor aangelegd worden langs het stationsplein. Dat wordt later vervangen door definitieve rails.

Het is nog onbekend welke kosten de noodmaatregelen met zich meebrengen en voor wiens rekening die komen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Welke wedstrijd ga jij kijken?

  • FC Utrecht - Valletta FC (28%)
  • Nederland - Denemarken (38%)
  • Ik ga beide wedstrijden niet kijken (34%)
1120 stemmen