Volledig scherm
© Thinkstock

'Geen relatie tussen maken huiswerk en hogere cijfers'

Het zal veel schooljeugd als muziek in de oren klinken; volgens nieuw onderzoek is het maken van huiswerk tijdverlies. Wetenschappers stelden namelijk vast dat er geen relatie is tussen hard werken thuis en betere punten halen op school.

Wetenschappers van de University of Virginia kwamen, na een onderzoek onder meer dan 18.000 Amerikaanse studenten van 15 à 16 jaar, tot de conclusie dat meer huiswerk zich niet vertaalt in betere punten. Dit meldt de Daily Mail.

'Het is niet zo dat studenten die meer tijd aan hun huiswerk besteden ook betere cijfers halen op school', zegt co-auteur Robert Thai. 'Dat doet ons vermoeden dat huiswerk alleen gegeven wordt omdat het moet en dus niet voortbouwt op wat gezien wordt in de klas.'

Wiskunde uitzondering
De studie zegt overigens niet dat alle huiswerk slecht is, zeker als het om wiskunde gaat. 'Dat was de uitzondering in ons onderzoek', bevestigt professor Thai. 'Studenten die ongeveer een half uur meer besteedden aan hun wiskundehuiswerk haalden wel betere scores.'

Toch is de studie volgens het onderzoeksteam een duidelijke boodschap voor alle leerkrachten. 'Ze moeten veel duidelijker zijn over waarom ze huiswerk geven en waarom het goed is. Wetende dat kinderen erg veel activiteiten doen, zowel op school als erbuiten, moet elke taak duidelijk zijn en een doel hebben.'

'Als leerkrachten het huiswerk niet doen aansluiten bij hun lessen, dan heeft het namelijk helemaal geen voordeel voor de studenten. Integendeel zelfs, het kan zelfs schadelijk zijn', waarschuwt professor Thai. Hij vindt het beter om de leerlingen extra te beoordelen op aanwezigheid en participatie in de klas.