Het monster Zuul uit de film Ghostbusters (links) met een illustratie van hoe zijn dino-naamgenoot er uit zou hebben gezien. © Royal Ontario Museum / Wikimedia

Nieuwe dino genoemd naar monster uit Ghostbusters-film

Een nieuw ontdekte dinosaurus lijkt zo veel op het monster Zuul uit de film Ghostbusters dat wetenschappers hebben besloten het dier naar dit monster te vernoemen. Dino Zuul is 75 miljoen jaar oud. Zijn fossiel is een van de meest complete skeletten die ooit van een zo’n soort dinosaurus is aangetroffen.

Het skelet werd in 2014 gevonden in een groeve in de staat Montana in het noorden van de Verenigde Staten. Het is de plaats waar sommige van de eerste ontdekkingen van Noord-Amerikaanse dino’s werden gedaan. De volledige naam van het dier is nu Zuul crurivastator, wat zoveel wil zeggen als ‘Zuul de scheenbeenvernietiger’.

Zware bepantsering

© Brian Boyle/Royal Ontario Museum

Die gruwelijke naam, de scheenbeenvernietiger, heeft deze dino niet voor niets. Hij behoort namelijk tot de familie van de ankylosaurussen. Dat is een dinosaurusfamilie waarvan de soorten allemaal zwaar gepantserd zijn. Aan de staart van deze soort dieren zit een gewicht dat dienst deed als wapen om zich mee te verdedigen. Zou Zuul nu nog leven, en zwaaien met zijn staart, dan zou zo’n verdedigingsactie inderdaad niet zo goed zijn voor menselijke scheenbenen.

Het fossiel is volgens de onderzoekers nog in zeer goede staat. Niet alleen is het skelet nog vrijwel intact, ook het benige pantser is nog goed te zien.

Ghostbusters

Vooral de kop van het dier, met zware bepantsering en hoorns, deed de wetenschappers denken aan de eerste Ghostbusters-film. Zuul is daarin een demonisch monster in dienst van een halfgod die symbool staat voor vernietiging.

Ondanks zijn gevaarlijk uitziende uiterlijk was dinosaurus Zuul gewoon een planteneter. De naamgeving was genoeg voor Ghostbusters-ster Dan Aykroyd om in het museum in Canada waar Zuul ligt met de dinosaurus op de foto te gaan.

1. IJs maakt in razend tempo plaats voor mos in Antarctica

IJs maakt in razend tempo plaats voor mos in Antarctica

Vrijwel nergens is de klimaatverandering zó zichtbaar als op Antarctica. De mossen in dit deel van Antarctica groeien aanmerkelijk sneller omdat het ijs in rap tempo smelt, concluderen onderzoekers van het Britse University of Exeter. Nog niet zo lang geleden werd Oost-Antarctica gezien als een ijskoude massa, waar klimaatverandering nog geen rol speelde. Maar nu zien wetenschappers uit onder meer Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië dat ook dit deel van de Zuidpool plaatsmaakt voor groen.