Volledig scherm
Kevin Goes, Charlene Heezen en Gudo Tienhooven tijdens de opnames van Bingewatchers, de podcast over series © AD

Alles wat je moet weten over podcast bij het AD: ‘Eigenlijk niet anders dan een mooi luisterprogramma’

WaaromHet AD heeft tien verschillende podcastseries. Kevin Goes (34), afgestudeerd radiomaker, is Coördinator Podcast en verantwoordelijk voor alle podcasts die het AD – en de verschillende regiotitels – uitbrengen. Zes vragen over podcasts en waarom we dat als AD doen. 

Laten we bij het begin beginnen: wat is een podcast?

Quote

Er zijn tegenwoor­dig bijna ongelimi­teer­de data beschik­baar. Veel mensen luisteren onderweg naar podcasts

Kevin Goes

Eigenlijk is een podcast niets anders dan een luisterprogramma dat je kunt aanzetten op het moment dat jij daar tijd en zin in hebt. Vaak worden podcasts opgenomen in de vorm van een serie met wekelijks nieuwe afleveringen. ,,Het grootste verschil met radio is dat de presentatoren in podcasts vaak centraal staan”, vertelt Goes. ,,Je bouwt als luisteraar een band op met de presentatoren en leert ze kennen.”

Waarom werkt dat zo goed?

Er zijn inmiddels tientallen podcasts in Nederland en die vinden gretig aftrek.
Goes: ,,Daar zijn twee verklaringen voor. Ten eerste zijn er tegenwoordig bijna ongelimiteerde data beschikbaar. Veel mensen luisteren onderweg. Daarnaast bieden podcasts achtergrond voor wie meer achtergrond wil en zijn er ook podcasts beschikbaar waarbij je helemaal kunt ontspannen en alleen maar lekker hoeft te luisteren. Dat zijn ook podcasts die ik zelf graag aanzet.”

Wat voor podcasts hebben we bij het AD en hoe luister je die?

Op AD.nl/podcast staan alle podcasts die het AD heeft, inmiddels zijn dat er een stuk of tien. Er is bijvoorbeeld een groot sportaanbod, denk aan wielerpodcast In het Wiel, gepresenteerd door Thijs Zonneveld, Thomas Dekker en Hidde van Warmerdam. ,,Die wordt altijd goed beluisterd”, zegt Goes. Andere sportpodcasts: Pitstop, over Formule 1, hardlooppodcast De Pacer en een voetbalpodcast waar het wekelijkse voetbalnieuws wordt besproken. Daarnaast is een royalty-podcast, een media-podcast, een podcast over (sociale) media en Bingewatchers, over populaire televisie- en Netflixseries.

Goes presenteert zelf de podcast ‘Achter het Verhaal’ waar elke week met een verslaggever wordt gepraat over een onderwerp of verhaal en hoe dat tot stand kwam. Op die manier krijg je nog meer een kijkje achter de schermen van de journalistiek. De series kun je gratis beluisteren via de website of via de podcastapp op je telefoon en Spotify. Hoe lang een podcast duurt, verschilt per serie. ,,Ik probeer twintig minuten aan te houden bij Achter het Verhaal. Maar een wielerpodcast mag zo anderhalf uur duren. Veel mensen luisteren die terwijl ze zelf aan het fietsen zijn. Er zijn weinig regels”, aldus Goes.

Quote

Ik denk dat podcasts ons de mogelijk­heid geven om direct met de lezers te praten

Kevin Goes

Waarom past het goed bij het AD?

Goes: ,,Het AD staat graag dichtbij de lezers en ik denk dat dit ons de mogelijkheid geeft om direct met de lezers te praten.”

Is een podcast daarin een aanvulling op de journalistiek van het AD?

,,Vaak zorgt een podcast voor leuke uitspraken. In de krant of op een video betrap je verslaggevers of geïnterviewde niet snel op pittige woorden. In een podcast kun je het langer over een onderwerp hebben en wat meer filosoferen. Ook kun je meer emoties laten zien en stilstaan bij hoe verslaggevers zich voelen bij het maken van een verhaal. Dat lees je in de krant niet snel terug.”

Voor een opname zet Goes meestal een inleiding op papier, schrijft wat steekwoorden op van onderwerpen die aan bod komen en voor de rest gaat het opnemen van een podcast ook ‘een beetje uit de losse pols’. Al zijn er ook podcasts – zoals de Deventer Moordzaak van regiotitel De Stentor – die helemaal uitgeschreven worden. ,,Dat zijn echt luisterverhalen. Daar heb je een script voor nodig.” Als coördinator is Goes bij bijna alle opnames. ,,Ze gaan allemaal door mijn handen. Het is een snoepwinkel, ik mag de hele dag doen wat ik het liefste doe. Verhalen maken en nieuwe concepten bedenken.”

Komen er nog nieuwe podcasts aan?

Ja, zeker. En over eentje wil Goes al het een en ander zeggen. ,,In de Tour de France gaan de renners dit jaar de Mont Aigoual beklimmen. Die berg zetten we centraal in een podcastserie. In verschillende afleveringen bespreken we allerlei elementen en verhalen over die berg.”

De series kun je gratis beluisteren via de website of  via apps als Spotify, Apple Podcast en Google Podcasts.. Meer info over de verschillende podcasts van AD vind je hier.

  1. Lezers sturen ons aangrijpende brieven over de Hongerwinter: toen suikerbiet en bloembol een ‘delicatesse’ waren
    Podcast

    Lezers sturen ons aangrijpen­de brieven over de Hongerwin­ter: toen suikerbiet en bloembol een ‘delicates­se’ waren

    ,,Het is een taboe-onderwerp,” stelt verslaggever Bob van Huet in de podcast Achter het Verhaal. Veel overlevenden van de Hongerwinter hebben nooit met hun kinderen gesproken over hun ervaringen tijdens de winter van 1944-1945. ,,Dat merkten we ook aan de brieven die we binnenkregen op de redactie. Het is 75 jaar geleden gebeurd. Veel overlevenden voelen ook wel dat als zij hun verhaal nog kwijt willen, dit wellicht het moment is.”