Lezersvraag: Waarom gebruikt AD polariserende koppen online?
De kop boven een artikel moet wel prikkelend zijn. Lezers besluiten namelijk op basis van een foto en één wervende zin of zij hun tijd aan een verhaal besteden. Die beslissing maakt u soms in een fractie van een seconde. Wij willen de kans dat u gaat lezen zo groot mogelijk laten zijn, dat begrijpt u, na alle tijd en energie die we in ons werk hebben gestoken. Waarbij we aantekenen dat een kop wel de waarheid moet spreken.
En de kop mag geen clickbait zijn – dus die mag geen verwachtingen wekken die bij lezing niet worden waargemaakt. Van een prikkelende kop kun je het gevoel krijgen dat die hard of akelig is. Of: dat er op de man wordt gespeeld, en niet op de bal. Dat is niet onze bedoeling. We beogen een verleidelijke uitnodiging te bieden én een waarheidsgetrouw beeld weer te geven.
Overigens testen wij op AD.nl standaard verschillende koppen boven hetzelfde verhaal. We kunnen meten welke de lezers het meest aanspreekt. Vaak is de kop die het best duidelijk maakt waarover een verhaal gaat, ook de winnaar in de test. Een ‘polariserende’ kop sneuvelt dus als vanzelf boven een artikel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
PREMIUM
De dilemma’s bij het zoeken naar vermiste personen: naam en foto in de media, of niet?
BREDA - De wekenlange vermissing van een 41-jarige vrouw uit Breda die zondag is opgedoken in België, schetst de moeilijke afwegingen waar achterblijvers én politie steeds mee worstelen. -
PREMIUMEnergie13
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
PREMIUM
Utrecht, wielrennen én Vuelta, voor Edwin Winkels komt deze week alles samen
Na een zomerstop beschrijft de hoofdredactie weer elke week wat de AD-redacties bezighoudt. Deze keer Paul van den Bosch (AD Regio) over de Vuelta-start in ons land. -
‘We houden beloftes van politici tegen het licht’
Elke week beschrijft de hoofdredactie wat de AD-redacties bezighoudt. Deze keer vertelt Rennie Rijpma, hoofdredacteur van het AD, wat de lezer mag verwachten van haar journalistieke collega’s.
-
Nieuw seizoen Pitstop, de F1 podcast van het AD
Het launch-seizoen in de Formule 1 is geopend. Dus tijd om ook seizoen 5 van de AD Formule 1 Podcast Pitstop te lanceren. Zeker nu de nieuwe bolide van Max Verstappen is onthuld deze week. F1-watcher Arjan Schouten en Etienne Verhoeff nemen het Formule 1 nieuws met je door. Beluister Pitstop nu via AD.nl, de AD-app of jouw favoriete podcastplatform. Pitstop is er dit seizoen vanaf de start van het seizoen elke zondag! -
-
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
ACHTER DE SCHERMEN
Naar de stembus? Raadpleeg onze kieswijzer ‘MijnStem’
Elke week beschrijft de hoofdredactie wat de AD-redacties bezighoudt. Deze week Paul van den Bosch (AD Regio) over de gemeenteraadsverkiezingen.