Zes vragen over Premium: waarom wij geld vragen voor artikelen
Over onsOp de website en app van AD staan twee soorten verhalen: verhalen die gratis toegankelijk zijn en verhalen met een geel Premiumlabel. Als je geen abonnement hebt, zijn drie verhalen per maand gratis toegankelijk. Hoe werkt dat precies? Premiumcoördinator Sanne Riepema legt uit.
1. Allereerst: hoe zijn de artikelen te herkennen?
Sommige artikelen, zo'n 30 procent, hebben het label ‘Premium’, te herkennen aan een geel blokje in de rechterbovenhoek. Deze ‘Premium’ verhalen zijn betaalde artikelen. Per maand kun je drie van dit soort artikelen gratis lezen. Daarna wordt lezers gevraagd om een abonnement af te sluiten of hun abonneenummer te koppelen aan hun account.
De meeste Premiumverhalen vind je in het weekend op onze website en app. Op zaterdag en zondag brengt het AD namelijk veel verhalen uit de bijlagen (Magazine, ZO en Z).
2. Waarom brengt AD.nl sommige verhalen Premium?
,,De verhalen die we op Premium zetten, zijn alleen bij ons te lezen. Dat zijn exclusieve verhalen waarvoor bijvoorbeeld onderzoeksjournalistiek is gedaan en waar duiding wordt gegeven aan het nieuws. De artikelen waar we trots op zijn”, vertelt Sanne Riepema. Ze is ‘contentplanner’, wat inhoudt dat ze alle artikelen zo goed mogelijk op de site presenteert en zorgt dat lezers ‘waar voor hun geld’ krijgen. Bovendien, zo zegt ze, betaal je óók voor een krant. ,,Voor deze achtergrondverhalen, reportages en interviews is serieus werk verricht. Dat kan online ook niet gratis blijven.” Het snelle nieuws, dat ook op andere nieuwssites beschikbaar is, komt niet achter de betaalmuur.
3. Wat zijn voorbeelden van échte premiumverhalen?
Neem bijvoorbeeld het exclusieve interview met Alexander en Luna Johnson, het Amerikaanse echtpaar waar Ivana Smit verbleef na een nacht stappen voordat ze van het balkon viel. Geen andere Nederlandse krant heeft dit echtpaar eerder geïnterviewd. ,,Dat is waar je als krant écht het verschil mee maakt”, aldus Riepema. Ook de reportage vanuit Rusland over MH17 hoofdverdachte Igor Girkin is een voorbeeld van zo’n exclusief verhaal, net als verhalen waarbij je als lezer wordt geholpen met praktische tips en achtergrondinformatie.
4. Ook columns staan vaak achter de betaalmuur. Waarom zou je als lezer willen betalen voor een mening?Dat vragen meer lezers zich af, weet Riepema. ,,Columns zijn er ook om een mening te vormen en een discussie op gang te brengen. We hebben vaste columnisten op het gebied van politiek, show en sport. Veel van hen kennen een vaste groep loyale lezers. Denk aan Angela de Jong. Zij schrijft wat jij denkt. Iedere columnist schrijft speciaal voor jou en ook die vind je nergens anders.’’
5. Wat levert het voor AD op?
De leescijfers van Premiumverhalen gaan steeds verder omhoog, ziet Riepema. Ook het aantal Premium-abonnees stijgt. Het duurde even, maar ze ziet dat steeds meer lezers bereid zijn te betalen voor journalistiek. Vooral het imago verandert. ,,De eerste periode dacht men: ik ga toch niet voor nieuws betalen, ik ben toch niet gek? Nu denken mensen: ik wil dit verhaal graag lezen, maar dat kan nu niet. Dat is al een groot verschil. Vergelijk het met Netflix en Spotify, vroeger wilde men ook niet betalen voor muziek- of filmdiensten. Dat is nu wel anders.’’
Overigens kostte het ook op de redactie even tijd om de omslag te maken. ,,Eerst was het onduidelijk wat Premium was, nu weten verslaggevers maar al te goed wanneer ze hun verhalen het gele label mee moeten geven. Voorheen werden artikelen nadat ze geschreven waren beoordeeld, nu wordt er ook van tevoren nagedacht over welk verhaal we als Premium willen brengen.’’
6. Wat moet je doen als je gratis artikelen op zijn?
Je kunt wachten tot de volgende maand óf een abonnement afsluiten. Je kunt al onbeperkt online artikelen lezen voor 1,20 euro per week. Riepema heeft nog een laatste tip: ,,Ontvang je de papieren of digitale krant? Dan heb je automatisch toegang tot Premium op onze website en app. Het enige dat je hoeft te doen is je abonneenummer te koppelen aan je profiel op ad.nl/profiel.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
nieuwe columnist
Beau van Erven Dorens nieuwe columnist weekendmagazine Mezza
Televisiemaker Beau van Erven Dorens (51) wordt columnist van MEZZA, het weekendmagazine van deze krant. Vrijdag om 15.00 uur verschijnt zijn eerste column op deze site. ,,De vraag kwam precies op het juiste moment.” -
Onze mensen
Chef Mezza en Zo Sara van Gorp: Mezza is een feestje, maar de inhoud mag ook best schuren
“Samen met artdirector Henk Marseille en een mooie redactieclub mocht ik van het ADR Magazine nog meer een tijdschrift gaan maken. Het was een boeiend proces. We hebben lezers bij de restyling betrokken door hen te vragen wat zij willen. We zijn op een andere manier gaan werken. Wij hebben mooie nieuwe rubrieken en columnisten. Ik ben heel trots op het resultaat en op het team. Als ik op zaterdag Mezza uit de krant haal, dan heeft dat elke keer weer iets magisch.” -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
PREMIUMNieuwe podcast
Nieuwe Podcast bij het AD: Het mysterie van Hitlers geheime tunnel: ‘De tijd heeft hier stilgestaan’
Het verhaal gaat al 80 jaar rond in Soesterberg: van het voormalige officierscasino naar de vliegbasis zou een 900 meter lange, ondergrondse tunnel lopen, bedoeld als vluchtroute voor Duitse bevelhebbers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dorpsbewoner Marc Adriani ging op onderzoek uit en maakte er een spannende podcast over die vanaf nu op deze website te beluisteren is.
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
-
-
Koningshuisverslaggever Jeroen Schmale: hoe spreek je de koning aan? Wat mag je vragen?
Koningsdag is voor koningshuisverslaggevers een van de belangrijkste nieuwsdagen van het jaar. Bijna de gehele koninklijke familie presenteert zich op die dag aan het publiek. ,,Ik voel mij niet gehouden aan protocollen. Ik stap op ze af’’, zegt AD-verslaggever Jeroen Schmale. -
Als abonnee heb je toegang tot elf nieuwstitels: van AD tot de Volkskrant
Abonnees van een van de nieuwstitels van DPG Media hebben vanaf 20 februari toegang tot alle online premium artikelen van elf nieuwstitels van het mediabedrijf. Met deze extra service speelt de organisatie in op de veranderende nieuwsbehoefte van de abonnee.