Volledig scherm
Portret van Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het AD, Algemeen Dagblad. Foto Joost Hoving © Joost Hoving

AD niet goed genoeg voor opdracht op school? Wij nodigen deze docent graag een keer uit

Een school in Bussum geeft haar havo 4-leerlingen de opgave een documentatiemap met betrouwbare bronnen te maken, en dat betekent: 'géén Telegraaf of Algemeen Dagblad, wél de Volkskrant, NRC, Trouw of Parool'. HP/De Tijd en Vrij Nederland zijn ook toegestaan. De opdracht werd gisteren door een vader van een scholier de openbaarheid in getweet. Hij vroeg zich af: 'Telegraaf en AD zijn als bronnen verboden. Hoezo?'

Nou doen wij elke dag ons best om van het lezen van AD geen opgave te maken, maar dit gaat inderdaad wel ver.

Zou de docent weten dat Özcan Akyol is gevraagd volgend jaar het Boekenweekessay te schrijven? Dat we correspondenten hebben in onder meer Parijs, Brussel, Londen, Moskou, New York, van wie we er een aantal delen met de NOS? Dat we samen met zeven regionale kranten de grootste nieuwsorganisatie van Nederland vormen, met de meeste journalisten, en trouwens ook veruit de meeste lezers? Wij bereiken dagelijks bijna 900.000 huishoudens met een papieren krant, en alleen AD.nl al wordt elke dag door 2,4 miljoen Nederlanders bezocht.

We kunnen natuurlijk onze schouders ophalen, maar dat laatste zit ons echt een beetje dwars: onze lezers. Stel, je hebt een abonnement op AD, je kind komt thuis, 'mam, pap, ik moet voor school een opdracht doen met kranten', maar jouw eigen krant mag niet want die is kennelijk niet betrouwbaar?

Of je bent zelf die scholier en checkt meermalen per dag AD.nl, zodat je dan best goed geïnformeerd bent. Jij weet bijvoorbeeld wél dat HP/De Tijd en Vrij Nederland allang niet meer die weekbladen zijn van weleer. En je weet misschien ook wel dat veel niet-Amsterdamse artikelen in het Parool rechtstreeks doorgeplaatst zijn uit het AD. Kortom, de opdracht voor jouw onderzoek komt van iemand die zijn eigen onderzoek niet op orde heeft.

Quote

We kunnen natuurlijk onze schouders ophalen, maar dat laatste zit ons echt een beetje dwars: onze lezers.

Hans Nijenhuis

Maar goed, scholen hebben het razend druk, dus misschien moeten we dit maar niet te zwaar opnemen. Alleen, zou een leerling niet juíst verschillende bronnen moeten raadplegen? Zodat hij leert vergelijken? Al is het maar om te weten hoeveel verschillende media er zijn? Wij nodigen de betrokken leerkracht én leerlingen van harte uit een keer op de redactie te komen kijken.

Volledig scherm
De betreffende tweet. © ADR