Volledig scherm
Simonis won de Haringtest in 2016. © Guus Schoonewille

AD stopt met Haringtest, Friettest en Oliebollentest

Het AD stopt met de jaarlijkse Haringtest. Ook de andere nationale smaaktests, de Oliebollentest en de Friettest keren niet terug. Hoofdredacteur Hans Nijenhuis legt hieronder uit waarom. 

Nu het haringseizoen er weer aankomt rijst de vraag of de AD Haringtest ook weer terugkeert. Nee, die keert niet terug. We hebben besloten niet door te gaan met onze nationale smaaktests. Over smaak valt namelijk, zo bleek vorig jaar, wel degelijk te twisten. Te veel wat ons betreft. Wij testen en vergelijken om u te helpen de beste producten te vinden, niet om middenstanders te kwetsen.

Zowel de Haring- als de Oliebollentest werd in 2017 onderwerp van kritiek. Bij de Haringtest zouden onze keurmeesters niet objectief zijn, de begeleidende tekst bij hun oordelen soms onnodig grievend. Bij de Oliebollentest wisten de bakkers die zichzelf voor de test opgaven wel van te voren dat de keurmeesters langs zouden komen, de anderen niet. En ook daar waren onze woorden over de bakkers die onderaan eindigden snoeihard.

De ernstigste beschuldigingen betroffen de Haringtest en repten van gebrek aan objectiviteit en zelfs belangenverstrengeling bij onze keurmeesters. Een onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, Ben Vollaard, ging hierin het verst. Hij heeft geen bewijs geleverd en AD heeft besloten tegen Vollaard een officiële klacht in te dienen bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de universiteit. Onze klacht: hij baseerde zijn onderzoek deels op foutieve gegevens en berekeningen.

Wat betreft die grievende teksten bij de oordelen: daar hebben de critici gelijk. Ook wij vonden bij nader inzien dat we die beter anders hadden kunnen formuleren. Scherpe recensies kunnen misschien amusant zijn, maar zoals ik in december al in de krant schreef: leedvermaak is geen vermaak.

Geen groots opgezette Haring-, Friet en Oliebollentests meer dus. Laten we smaak maar laten wat het misschien toch vooral is: een kwestie van smaak. Andere tests en vergelijkingen blijven we volop doen. De afgelopen dagen presenteerden we de jaarlijkse Misdaadmeter, die gebaseerd is op cijfers van de politie. Woensdag vergeleken we negen snoerloze grasmaaiers, met de namen en functies van de leden van het testpanel erbij. Zo’n product-test doen we inmiddels wekelijks. Komend najaar gaan we het aantal tests verder uitbreiden. Maar wel op een manier die bij het AD past: transparant, het glas half vol, op zoek naar de beste producten voor u.

Hans Nijenhuis

Hoofdredacteur

Volledig scherm
Hoofdredacteur Hans Nijenhuis © ANP