AD stopt met Haringtest, Friettest en Oliebollentest
Het AD stopt met de jaarlijkse Haringtest. Ook de andere nationale smaaktests, de Oliebollentest en de Friettest keren niet terug. Hoofdredacteur Hans Nijenhuis legt hieronder uit waarom.
Delen per e-mail
Nu het haringseizoen er weer aankomt rijst de vraag of de AD Haringtest ook weer terugkeert. Nee, die keert niet terug. We hebben besloten niet door te gaan met onze nationale smaaktests. Over smaak valt namelijk, zo bleek vorig jaar, wel degelijk te twisten. Te veel wat ons betreft. Wij testen en vergelijken om u te helpen de beste producten te vinden, niet om middenstanders te kwetsen.
Zowel de Haring- als de Oliebollentest werd in 2017 onderwerp van kritiek. Bij de Haringtest zouden onze keurmeesters niet objectief zijn, de begeleidende tekst bij hun oordelen soms onnodig grievend. Bij de Oliebollentest wisten de bakkers die zichzelf voor de test opgaven wel van te voren dat de keurmeesters langs zouden komen, de anderen niet. En ook daar waren onze woorden over de bakkers die onderaan eindigden snoeihard.
De ernstigste beschuldigingen betroffen de Haringtest en repten van gebrek aan objectiviteit en zelfs belangenverstrengeling bij onze keurmeesters. Een onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, Ben Vollaard, ging hierin het verst. Hij heeft geen bewijs geleverd en AD heeft besloten tegen Vollaard een officiële klacht in te dienen bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de universiteit. Onze klacht: hij baseerde zijn onderzoek deels op foutieve gegevens en berekeningen.
Wat betreft die grievende teksten bij de oordelen: daar hebben de critici gelijk. Ook wij vonden bij nader inzien dat we die beter anders hadden kunnen formuleren. Scherpe recensies kunnen misschien amusant zijn, maar zoals ik in december al in de krant schreef: leedvermaak is geen vermaak.
Geen groots opgezette Haring-, Friet en Oliebollentests meer dus. Laten we smaak maar laten wat het misschien toch vooral is: een kwestie van smaak. Andere tests en vergelijkingen blijven we volop doen. De afgelopen dagen presenteerden we de jaarlijkse Misdaadmeter, die gebaseerd is op cijfers van de politie. Woensdag vergeleken we negen snoerloze grasmaaiers, met de namen en functies van de leden van het testpanel erbij. Zo’n product-test doen we inmiddels wekelijks. Komend najaar gaan we het aantal tests verder uitbreiden. Maar wel op een manier die bij het AD past: transparant, het glas half vol, op zoek naar de beste producten voor u.
Hans Nijenhuis
Hoofdredacteur
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
Koffietest
-
Oliebollentest
-
PREMIUMVoor u getest
Een blaastest, maar dan met bladblazers
Natuurlijk kun je de hark pakken. Maar met een bladblazer – verguisd en geliefd – krijg je de tuin in de herfst pas echt snel aan kant. -
Ziekenhuis Top 100
-
Ziekenhuis Top 100
-
PREMIUMKoken & eten
In deze chocoladefabriek in Brabant kun je je eigen pak hagelslag maken
Het heeft de sfeer van Sjakie in de Chocoladefabriek, maar het is levensecht. In een nieuwe chocoladefabriek in het Brabantse Veghel die nu in de maak is, maak je je eigen chocoladereep, in je eigen favoriete smaak, met je zelf ontworpen wikkel erom. In de fabriek werken alleen maar jonge mensen. -
PREMIUM
Door webshops ligt een koopverslaving op de loer, dit doe je eraan
Winkelen en uitgaan kan al een tijd niet, maar gelukkig hebben we webshops. Nou ja, gelukkig... Voor sommige mensen is een druk op de koopknop zó verleidelijk, dat een koopverslaving op de loer ligt.