Volledig scherm
Fons Jurgens, directeur van de Efteling: ,,Je moet niet ergens blijven tot het moment dat je vastloopt." © Efteling

Baas Efteling: 'Vraag jezelf af of je nog toegevoegde waarde hebt'

Tip van de BaasWie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Fons Jurgens, directeur van de Efteling.

,,Sinds 1995 werk ik bij de Efteling en toch heb ik nooit langer dan drie jaar vooruit gekeken. Tegenwoordig kijk ik zelfs niet langer dan anderhalf jaar vooruit. Heb ik nog een toegevoegde waarde, heeft mijn manier van werken nog effect? Dat moet iedereen zichzelf afvragen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je toekomst. Wacht niet tot een ander je iets aanbiedt. Ik heb zelf altijd gezocht naar nieuwe uitdagingen binnen de Efteling.

Wat wij alle medewerkers vragen, of ze nu friet bakken of mensen een attractie in helpen, is hoe ze hun werk leuker kunnen maken. Zo bedenken medewerkers zelf hoe ze een jarige bezoeker in het zonnetje kunnen zetten. Dat kan variëren van een liedje, tot gratis koffie of voorrang bij een attractie. Zolang het maar persoonlijk is en past bij die jarige persoon. Daar moet je als medewerker achter zien te komen en voor die eigen verantwoordelijkheid krijg je de ruimte.

Vastloopt

Dat korte vooruitkijken is ook van belang voor je besluit om ergens mee te stoppen. Je moet niet ergens blijven tot het moment dat je vastloopt. Dan krijg je vervelende situaties. Mijn doel is het om mensen via de voordeur te laten vertrekken, dan blijven ze een ambassadeur van je bedrijf.

Quote

Op momenten dat het erg druk is, werk ik nog steeds mee in het park als ik de mogelijk­heid heb

Op momenten dat het erg druk is, werk ik nog steeds mee in het park als ik de mogelijkheid heb. Dat is echt hard werken voor onze medewerkers. Wat ik probeer mee te geven is om gezichten te blijven zien. Je bent geneigd alleen maar naar de stroom mensen te kijken die op je af komt. Maar juist door naar de gezichten te kijken, mensen persoonlijk aandacht te geven en ze een fijne dag te wensen en te bezorgen, maak je de dag van de bezoeker goed en je eigen werk ook beter.”

Over deze serie

Elke week geeft een topondernemer of ceo van een bedrijf zijn of haar belangrijkste tips voor de werkvloer. Tips waar je als werknemer (en zzp'ers wellicht ook) echt iets aan hebt. Ook als je niét bij het betreffende bedrijf werkt. Elke baas geeft zijn twee beste tips, in twee aparte columns.

De bazen die eerder aan bod kwamen: Frits van Eerd (Jumbo), Atilay Uslu (Corendon), Hennie van der Most (horeca-ondernemer), Jaap Wassink (Coca-Cola), Bas Beerens (WeTransfer), Wilbert Mutsaers (Spotify), Gillian Tans (Booking.com), Marjan van Loon (Shell), Duncan Stutterheim (ID&T), Niels Bontje (Iglo), Koen Regout (Koninklijke Verkade), Marcel Molenaar (LinkedIn), Michiel Muller (Picnic) , Alex van Hooff (Burgers’ Zoo) en Dries van der Vossen (Event Hotels).

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief

  1. Groot tekort aan doktersassistenten: ‘Het is echt één voor twaalf’

    Groot tekort aan doktersas­sis­ten­ten: ‘Het is echt één voor twaalf’

    Er is een groot gebrek aan doktersassistenten. Als er niets gebeurt, loopt het tekort in Nederland in 2022 op tot 600 doktersassistenten, volgens prognoses van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Sommige praktijken zullen zelfs hun deuren sluiten, waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten (NVDA). In Houten gebeurt dat al, in de Ooijpolder dreigt hetzelfde scenario deze zomer.