Volledig scherm
Arjen Banach, Chief Happiness Officer: ,,Niet iedereen is overtuigd van al dat gepraat over gelukkig zijn.'' © Marco Okhuizen

Deze Chef Geluk tovert jou om tot een gelukkige werknemer

Bedrijven doen steeds meer om het hun werknemers naar de zin te maken. Sommige stellen daar zelfs een Chief Happiness Officer (CHO) voor aan. En er bestaat sinds kort een heuse opleiding voor. Arjen Banach (28) is sinds vorig jaar ‘Chef Geluk’ bij zorgbedrijf Cosis.

Hoe maak je mensen ­gelukkig op de ­werkvloer?

,,Dat verschilt per bedrijf, er is geen vaste formule voor. Ik kijk per afdeling naar de juiste manier. Je moet mij zien als facilitator, een vliegende keep tussen leidinggevenden en teams. Iemand die het gesprek over werkgeluk op gang brengt en stimuleert.’’

Hoe werkt dat in de praktijk?

,,We beginnen met een nulmeting met behulp van bijvoorbeeld vragenlijsten over tevredenheid en inter­actieve apps die geluk meten. We bestuderen de resultaten en presenteren die vervolgens in een werkoverleg. Tijdens de presentatie richt ik me bijvoorbeeld op de aspecten waarop de groep onder het gemiddelde scoort. Denk aan hoe blij ze zijn met hun leidinggevende of de organisatie als geheel.’’

U maakt dus niet in een-op-een gesprekken iemand gelukkiger?

,,Nee, daarin verschil ik van bijvoorbeeld een coach. In eerste instantie laat ik aan de teamleden over wat zij willen doen om hun problemen op te lossen. Ik ken natuurlijk heel wat methodes, maar volgens mij werkt dat het best. Een team dat zelf de oplossingen aandraagt reageert enthousiaster dan als ik wat opleg of aanraad.’’

Kunt u een concreet praktijk­voorbeeld geven?

Quote

Je moet het vermogen hebben telkens maar te enthousias­me­ren

Arjen Banach, CHO

,,Laatst gaf iemand aan dat hij veel werk in zijn eentje oppakt en afmaakt. Hij vond het jammer dat hij te weinig tijd had om met zijn collega’s te praten, bijvoorbeeld om een moeilijke casus aan hen voor te leggen. Er ging een soort van ‘oh ja!’ door de zaal. Veel collega’s hadden hetzelfde gevoel, maar hadden het nooit met elkaar gedeeld. Nu zoeken ze samen naar een oplossing en ik denk daar ook over na. Zo speel ik met het idee om lunchvergaderingen te organiseren om dat contact tussen de collega’s te versterken.’’

Wat moet je in je mars hebben voor deze baan?

,,Volgens mij moet je allereerst een blij ei zijn, ontzettend vrolijk en energiek. Daarnaast moet je het vermogen hebben om telkens maar te enthousiasmeren, omdat ik merk dat niet iedereen overtuigd is van het nut van al dat gepraat over gelukkig zijn. Uiteindelijk moet je meerdere belangrijke personen binnen een bedrijf achter je visie zien te krijgen, anders kom je er niet.”

Wat maakt u een goede CHO?

,,Ik doe al jarenlang onderzoek naar geluk en succes. Die interesse ontstond op mijn twintigste, toen ik De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap van Stephen Covey las. Dat boek opende mijn ogen. Het verbaasde me dat het niet populairder was, want het hielp me mijn zelfbewustzijn te ontwikkelen en te vergroten. Daardoor ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de materie. Uiteindelijk geef ik nu al acht jaar workshops en seminars, eerst aan studenten en nu meer aan ondernemers en organisaties.’’

Criticasters noemen de Chief ­Happiness Officer een veredelde Human Resource-manager. Hoe ziet u dat?

,,Ik begrijp dat het daar soms op lijkt, maar het hangt er volgens mij van af hoe je de rol optuigt. Er zijn inderdaad organisaties die hun HR-manager hebben omgedoopt tot Happiness Officer, maar in mijn visie bestaat de rol van CHO naast die van HR-manager. De twee werken samen om het geluk op de werkvloer te verhogen.

HR houdt zich bezig met de juiste persoonlijkheden aannemen, de CHO met hoe je die gelukkig maakt of houdt. Maar ook dat omdopen van HR vind ik niet heel erg, omdat het laat zien dat bedrijven in elk geval steeds meer doorkrijgen dat werkgeluk voor de moderne werknemer steeds belangrijker wordt.’’

Nog een boodschap voor bedrijven die er sceptisch tegenover staan?

,,Besef je dat steeds meer organisaties het geluk van hun medewerkers op nummer 1 durven te zetten. Dat wordt in de komende jaren haast een noodzaak, iets waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun concurrentie.
Degenen die dat doen houden er werknemers aan over die ontzettend energiek zijn, alleen maar goed over je spreken en voor je door het vuur gaan.’’

Wie?

Arjan Banach (28)
Studie: vastgoed en makelaardij, Hanze­hogeschool Groningen.
Loopbaan: Sinds mei 2010 Arjen Banach Company, geeft workshops en seminars over leiderschap, organisatiecultuur en werkgeluk. Werkt daarnaast sinds 2017 als CHO voor zorgbedrijf Cosis.
Nevenfuncties: fractievoorzitter Student en Stad in gemeenteraad Groningen en in zijn vrije tijd singer-songwriter en cabaretier.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!  

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
14476 stemmen