Volledig scherm
Juul Manders, mede-oprichter van 433. © 433

Dit Nederlandse bedrijf doet het beter op Instagram dan Kim Kardashian

Kim Kardashian, Ariana Grande en Cristiano Ronaldo hebben het nakijken. Het account van het Nederlandse bedrijf 433 staat op de derde plek van Instagram-accounts met de meeste interacties.

Alleen tv-persoonlijkheid Kylie Jenner en website 9GAG hebben op Instagram meer likes en comments dan 433. Op basis van data van de afgelopen vier maanden becijferde het bedrijf CrowdTangle dat 433 in die periode 568,3 miljoen interacties had. De cijfers zijn gepubliceerd door technologiewebsite Axios. 433 post dagelijks minstens 25 berichten (inclusief stories) over voetbal en voetballers. In totaal heeft 433 meer dan 35 miljoen volgers verdeeld over verschillende accounts.

De Luizenmoeder

,,Voor velen klinkt dit als de toekomst, maar het is de realiteit’’, reageert de opgetogen 433-oprichter Juul Manders. ,,Hoe mooi is het dat van de miljard accounts die er zijn, een Nederlands account op 3 staat? Het verbaast me dat er in Nederland zo traditioneel over media wordt gedacht. De kranten staan vol met de 5 miljoen kijkers van De Luizenmoeder. Dat is ook heel mooi, maar de jongeren zitten op Instagram en wij halen met onze video’s vaak meer dan 30 miljoen views per dag.’’

Volledig scherm
Het account van 433 staat op plek 3, nog vóór Ariana Grande en de NBA. © Axios

Manders ziet de derde plek van 433 in de Instagram-lijst ook als aanmoediging voor Nederlanders om sociale media meer te omarmen. ,,Social hoort er tegenwoordig bij, maar veel bedrijven staren zich nog blind op televisiereclames. Iets als Instagram wordt erbij gedaan, áls het al wordt gedaan. Wij runnen ons account als een bedrijf. Hebben we een idee voor een filmpje, dan staat het er één uur later op. Bij veel andere bedrijven duurt het een half jaar voordat ze een filmpje online hebben. Allerlei afdelingen hebben er wat over te zeggen, er moet een reclamebureau aan te pas komen en dan wordt dat filmpje ook nog drie maanden gebruikt. Op Instagram moet het veel sneller dan dat. Twee uur na dat filmpje hebben we alweer een nieuwe post.’’

Cristiano Ronaldo

De benadering van 433 levert het bedrijf een hogere plek op dan Cristiano Ronaldo en Kim Kardashian, die met respectievelijk 155 miljoen en 128 miljoen veel meer volgers hebben. De manier van berichten van 433, structureel en relevant voor de doelgroep, levert meer interactie op dan de wereldsterren. Van de 433-volgers is 75 procent jonger dan 34 en 80 procent man.

Een foto die is geplaatst door null (@433) op

De inhoud van 433 is volgens Manders ‘locker room fun’. ,,Profvoetballers en -voetbalsters volgens ons en delen heel graag hun foto’s en filmpjes. Daarom kan het zijn dat Paris Saint-Germain een account-takeover doet en vanuit de kleedkamer filmt. Barcelona heeft ons ook benaderd om samen te werken. Voetballers geven zo een kijkje in hun leven.’’

Demy de Zeeuw

Manders geeft grote bedrijven steeds vaker advies hoe ze Instagram kunnen inzetten. Samen met zijn compagnons, onder wie oud-voetballer Demy de Zeeuw, heeft hij ook kledingmerk BALR. en mediabedrijf Wannahaves. De populariteit van 433 wordt gebruikt om ook die bedrijven te laten floreren. ,,We maken veel content voor topmerken, maar we zijn bewust niet over-commercieel’’, zegt Manders.

Uit het bericht op Axios en de cijfers blijkt dat Instagram het kanaal is van de meeste interacties. Het staat ver boven Facebook en Twitter. Instagram heeft minder maandelijkse bezoekers dan Facebook (1 miljard tegen 2,32 miljard), maar Instagrammers zijn wel vele malen actiever. 

Een foto die is geplaatst door null (@433) op

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief