Volledig scherm
Sven Sallaerts van restaurant Pesca is de eerste horecaondernemer die elke medewerker een stukje van de taart geeft. © Berber Bijlsma

Dit restaurant deelt zijn winst met het personeel (en ja, dat is bijzonder)

De horeca-industrie is toe aan een revolutie als het gaat om de omgang met personeel, vindt ondernemer Sven Sallaerts (28). Hij verdeelde dit jaar dan ook voor het eerst 10.000 euro van de winst van restaurant Pesca onder zijn volledige team.

Quote

Het wordt een hechte vrienden­groep, bijna een familie

Sven Sallaerts, horecaondernemer

Zo profiteerden in totaal dertien personeelsleden mee, waaronder de afwasser. Sallaerts is daarmee naar eigen zeggen de eerste horecaondernemer die elke medewerker een stukje van de taart geeft. Daarvoor moesten ze wel een jaar of langer in dienst van het bedrijf zijn.

De winstdeling is één van de maatregelen die hij opnam in zijn afwijkende HR-beleid toen hij drie jaar geleden het Amsterdamse restaurant stichtte. Zo schafte hij onder meer overuren af en organiseert hij regelmatig verrassingsdiners voor zijn jarige medewerkers. Daarnaast dineert het personeel elke avond gezamenlijk aan een lange tafel en krijgen de werknemers een fitnessabonnement op kosten van het bedrijf. 

Het hierdoor ontstane hechtere contact leidt volgens de ondernemer tot minder ziekmeldingen en een groter gevoel voor verantwoordelijkheid. ,,Het wordt een hechte vriendengroep, bijna een familie. Maar er blijft ruimte voor kritiek, slechte prestaties leiden immers tot minder winst. Zo houden ze elkaar scherp.''

Ouderwets

Sallaerts vindt dat de sector gebukt gaat onder ouderwets denken. ,,De ondernemers vinden het normaal dat het personeel ontzettend veel overuren maakt. Honderd uur werken in een benauwde keuken van drie bij drie voor 2.200 euro bruto: dat kan je echt niet meer van je mensen verwachten'', vindt Sallaerts. ,,We zien al jaren een grote afname aan goed opgeleid personeel daardoor. Alleen in Amsterdam al zijn er duizenden koks te weinig, de problemen zijn nog groter dan in onze buurlanden. Wanneer geen actie wordt ondernomen, komt de gehele sector in grote problemen.'' Uit eerder onderzoek van Monsterboard blijkt dat de horecasector onderaan bungelt als het om winstuitkeringen gaat. Ook is er zelden een bonus of dertiende maand.

Dat terwijl Sallaerts meteen toegeeft dat de populariteit van zijn restaurant mede is gebouwd op zijn personeel. ,,Onze vaste gasten vinden het fantastisch dat ze elke keer geholpen worden door dezelfde mensen, die passie en energie uitstralen. Daardoor komen ze ook sneller terug.'' De horeca-ondernemer wil via crowdfunding meerdere soortgelijke concepten uitproberen in onder meer Amsterdam en Berlijn.

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland juicht het initiatief toe. ,,Belonen van personeel is een kwestie van maatwerk en mogelijkheden. Dat doet iedere horecaondernemer op de manier die bij zijn of haar bedrijf past. Daarnaast is het goed om naast afspraken over beloning, ook andere afspraken voor en met je medewerkers te maken. Denk dan onder andere aan de balans tussen werk en vrije tijd en/of over opleiding en ontwikkeling'', aldus een woordvoerster.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!