Een eigen bedrijf beginnen? Niet twijfelen, maar gaan
Een eigen bedrijf oprichten, dat is moeilijk en ook best wel spannend. Zeker als je jong bent. Toch? Niet voor deze twee ondernemers. Zij geloofden in hun idee en gingen ervoor. Nu staan ze in de finale van de FunX Media Business Award, een prijs voor jonge ondernemers.
Delen per e-mail
Wesley Dos Santos (27), schoenenmerk Diversité Footwear
Hoe Wesley een eigen bedrijf startte? Met een beetje hulp van Google. ,,Ja, dat is gewoon te vinden op internet, ‘How to start your own shoe company’.’’
Samen met een vriend begon hij 3,5 jaar geleden Diversité Footwear. ,,Al van jongs af aan ben ik gek op schoenen. Aan een mooi paar besteedde ik zo 300 euro, toch wel veel geld. Toen bedacht ik me, wat als ik ze nou zelf zou laten maken? Veel van de schoenen die ik mooi vind, bleken gemaakt in Portugal. Ik besloot fabrieken daar een mailtje te sturen, in de hoop dat ze ons konden helpen.’’
Uiteindelijk vonden ze een fabrikant die met de jongens in zee wilde. ,,Ik merkte dat ze een beetje twijfelden vanwege onze leeftijd: ze zagen een stel young boys die wel even een schoenenmerk gingen beginnen. Maar we hebben ze laten zien dat het niet alleen praatjes waren.’’
Van hun spaargeld konden ze de eerste 300 paar schoenen laten maken, met een bijzonder ontwerp. ,,Als eerbetoon aan onze stad, Rotterdam, hebben we het motief van de Erasmusbrug terug laten komen in die eerste schoenen.’’
Met de eerste collectie kwam ook de eerste tegenslag. ,,90 paren bleken zo beschadigd dat ze niet te verkopen waren, daar bleven we dus mee zitten. Gelukkig konden we toch verder. Inmiddels hebben we een winkel in Delfshaven, dezelfde buurt waar we zijn opgegroeid. We laten zien dat je kan bereiken wat je wil, ongeacht waar je vandaan komt.’’
Naast zijn bedrijf heeft Wesley nu nog een baan voor drie dagen. ,,Maar ik zou liever alleen ondernemer zijn. Ik zie dit niet als werk, maar als iets leuks. Dat helpt ook om andere dingen ervoor opzij te zetten. Ik wil soms ook wel voetbal kijken, maar dan kies ik er toch voor om nog even aan het bedrijf te gaan zitten.’’
Met zijn bedrijf hoopt hij anderen te inspireren. ,,We geven bijvoorbeeld ook workshops op hogescholen. Veel mensen hebben een idee voor een eigen bedrijf, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Het is echt super dat wij daarbij kunnen helpen.’’
Zakaria Benhammou (29), snack Sucukandel
Het snackbedrijf van Zakaria en zijn compagnon ontstond vanuit een gemis. ,,Ons hele leven in Nederland aten we al halal frikandellen en kipcorns, maar misten nog een etnische snack. Ik ben zelf Marokkaans, maar hij is Turks. Zo kwamen we op het idee om de Turkse worst sucuk met de frikandel te kruisen.
Bij een productiebedrijf voor halalfrikandellen testten de heren recepten uit. ,,Een fabrikant van sucukworsten was zo gul om ons de formule van zijn kruidenmengsel te geven. We waren wel even bezig om het recept precies goed te krijgen. De worst is namelijk best pittig, niet iedereen kan dat aan. De sucukandel moest de smaak toegankelijk maken voor iedereen.’’
Een jaar later heeft hij een patent op de snack en wordt de sucukandel in snackbars en Turkse winkels verkocht. ,,Door ons eigen succes zijn we wel tegen een logistiek probleem aangelopen. We kunnen zelf niet heel Nederland voorzien. Maar daarvoor zijn we nu een samenwerking aangegaan met een andere partij.’’
Hoe ervaart hij het jonge ondernemerschap? ,,Zo jong vind ik mezelf niet hoor. Maar het is vallen en opstaan. Je loopt altijd tegen dingen aan die je van tevoren niet had zien aankomen. Maar dan is het een kwestie van niet opgeven. Ik geloof in ons product’’ zegt hij. ,,Als ik mensen vertel wat ik doe, snappen ze het vaak even niet. Ze denken dat ik bedoel dat ik een snackbar heb. Dan bellen ze me een dag later, om te vertellen dat ze de sucukandel geproefd hebben en hem heerlijk vinden. Dat is mooi.’’
Heeft Zakaria nog een tip voor wie ook een bedrijf wil beginnen? ,,Laat je niet ontmoedigen door anderen en neem het risico. Ik ben namelijk zo blij dat ik het heb gedaan. Het heeft me ook veel stress gegeven, maar nu pluk ik de vruchten ervan. Heb je een idee? Ik zeg gaan.’’
Wesley en Zakaria staan op 12 april in de finale van de FunX Media Business Award, een prijs voor jonge ondernemers. Vijf finalisten nemen het tegen elkaar op en pitchen hun onderneming aan een vakjury. De winnaar krijgt een reclamecampagne ter waarde van 7.500 euro op jongerenzender NPO FunX. De FMBA is in het leven geroepen om jonge ondernemers (18-35 jaar) een platform te bieden.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Verder in het nieuws
-
Salaris 'Ik heb meer geld ingeleverd voor meer vrijheid'
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Bram Retera (57). Hij werkt 18 uur per week als psycholoog en behandelt mensen die last hebben van oorsuizen. Voorheen werkte hij in de IT. -
Elon Musk: 'Loop weg uit nutteloze vergaderingen'
Eindeloos vergaderen, Elon Musk, CEO van Tesla, is er klaar mee. Om de productiesnelheid van de Tesla Model 3 te verhogen, vraagt hij zijn personeel het aantal nutteloze vergaderingen tot een minimum te beperken. -
VIDEO Secretaresse van het Jaar: 'Koffie halen of kopietje maken doen we niet meer'
Het is Secretaressedag. Ook al neemt het aantal secretaresses al jaren af, deze speciale dag bestaat nog en de Secretaresse van het Jaar ook. Wat vinden zijzelf van al deze aandacht? -
Vijf tips om je werk niet mee naar huis te nemen
Zeg eens eerlijk, ben jij ook nog wakker omdat je loopt te piekeren over werk? Je bent niet de enige. Als werkende mens lijken we nooit ‘uit’ te staan. Met deze vijf tips trek je een duidelijke lijn tussen werk en privé. -
PREMIUM
Tip van de Baas Oprichter ID&T: 'Het moeilijkste wat ik heb moeten doen, is mensen ontslaan'
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Duncan Stutterheim, oprichter van ID&T. ID&T organiseert feesten als Sensation, in meer dan 20 landen.
-
Deze jongens willen groter worden dan LinkedIn
De jongens van Wonderkind weten dankzij internetgedrag wanneer en hoe ze het beste potentiële werknemers kunnen bereiken. Vooral mensen die juist níet actief vacaturesites afstruinen, zijn nu vindbaar. -
Flexplek werkt alleen als de medewerker er zelf wat van maakt
Flexibele werkplekken moeten voor bevlogen en productieve medewerkers zorgen. Onderzoek wijst echter uit dat die effecten niet zo eenvoudig te realiseren zijn, schrijft work-lifeplatform Intermediair. -
Eindelijk zon en jij... werkt: 5 tips om wat stralen mee te pikken
Het lekkere weer wacht natúúrlijk met doorbreken tot half Nederland aan het werk is. Vandaag is het al rond de 20 graden, morgen wordt het echt zomers met wel 25 graden. Vijf tips hoe je tóch wat van die zonnestralen meepakt.