Volledig scherm
© Shutterstock

Het wordt steeds lastiger voor werkgevers om personeel te behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite met het vasthouden van personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Berenschot. ,,Werknemers vinden waardering heel belangrijk.”

Vorig jaar verwachtte ruim 50 procent zonder problemen bestaand personeel vast te kunnen houden, dit jaar is dat nog maar 40 procent. Het is een bijkomstigheid van de aantrekkende arbeidsmarkt, zegt Hans van der Spek, directeur kenniscentrum HRM bij Berenschot. Zij voerden in samenwerking met uitgeverij Performa en softwareontwikkelaar Talentsoft een jaarlijkse onderzoek onder ruim 900 HR-professionals uit. ,,Gemiddeld heeft 20 tot 25 procent een sluimerend gevoel om eens te vertrekken. Maar mensen voelden zich lang beducht om de stap te zetten. Nu hebben ze meer vertrouwen in de economie.”

Wat verzinnen bedrijven om hun mensen te behouden? Lees de voorbeelden onderaan dit artikel. 

Dat er meer vacatures zijn en mensen vaker worden benaderd door recruitmentbureaus voedt dat gevoel alleen maar, denkt Van der Spek. ,,Enig verloop binnen de organisatie is niet raar. Dat is vanuit een organisatie misschien zelfs wel wenselijk. Maar je moet wel proberen om ook bestaande mensen te behouden.” Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven daarom steeds meer inzetten op het binden van bestaande medewerkers.

Betrokkenheid

Een belangrijk element daarbij is de betrokkenheid van werknemers bij de organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 60 procent van de bedrijven aandacht geeft aan ‘Employee Experience’: de totale beleving van een medewerker, van het begin tot het einde. Bij bedrijven met meer dan 10.000 werknemers ligt dat zelfs op 85 procent. ,,Medewerkers willen serieus worden genomen”, zegt van der Spek. ,,Veel bedrijven zeggen dat het personeel het belangrijkste kapitaal is. Dat is een mooi tegeltje voor aan de wand, maar medewerkers moeten het ook terugzien in de praktijk.”

Soms ontstaat het beeld dat het salaris reden is om uit te kijken naar een andere baan, maar dat blijkt mee te vallen, zegt Van der Spek. ,,De belangrijkste reden om te vertrekken is vaak de leidinggevende. Mensen ontvangen onvoldoende waardering – in zingeving en respect – voor het werk dat ze doen. Dat vinden ze vaak belangrijker dan het aantal euro’s dat ze ermee verdienen.” 

Quote

De belangrijk­ste reden om te vertrekken is vaak de leidingge­ven­de

Vragen als: 'Wat zijn de ontwikkelingsmogelijkheden?' zijn dan belangrijker. Wordt er bijvoorbeeld gecommuniceerd over carrièrepaden? En zijn er mogelijkheden naast je eigen functie? ,,Soms zie je bijvoorbeeld dat organisaties snuffelstages aanbieden”, zegt Van der Spek. Ook zag hij een cao-overleg waarbij werkgevers inzetten op de introductie van een persoonlijk keuze-budget voor arbeidsvoorwaarden, met de hoop op die manier aantrekkelijk te blijven voor het personeel. 

Behouden en tegelijkertijd werven

Dat werkgevers investeren in het behouden van mensen, heeft nog een bijkomend voordeel. Ben je namelijk een aantrekkelijke werkgever voor je personeel, dan helpt dat ook bij het aantrekken van nieuwe mensen. ,,Als je je eigen mensen inzet om nieuwe collega’s te werven, was je twee handen”, legt Van der Spek uit. ,,Zij zijn enthousiast over hun werk en vertellen dat weer op verjaardagen en of op de sportclub.”

Wat doen bedrijven om personeel te behouden?

Bedrijven doen steeds meer moeite om nieuwe werknemers zich snel op hun gemak te laten voelen. Wat dacht je van een speeddate met de baas? Volgens deskundigen is een goed 'onboardingsproces' waarbij je het bedrijf goed leert kennen, steeds belangrijker om mensen - ook in de toekomst - te behouden.

Ook wordt er veel aandacht gegeven aan de sfeer op de werkvloer. Veel bedrijven organiseren een vrijdagmiddagborrel om de onderlinge banden te versterken. "Het is voor ons ontzettend belangrijk om een hecht teamgevoel te hebben. Het bedrijf groeit ontzettend hard en de sfeer moet goed blijven", aldus de CCO van Softwareontwikkelaar Floyd & Hamilton.

Ook de eigen medewerkers spelen voor veel bedrijven een belangrijke rol in het behouden en werven van nieuwe medewerkers: referral recruitment, heet dat. Als je iemand binnenbrengt, krijg je bij sommige bedrijven een bonus of een vakantie. Resultaat? Een tevreden medewerker en een goede nieuwe kandidaat.

En voor de zekerheid: hier zijn vijf tips hoe je als werkgever vooral níet met je personeel om moet gaan.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
14465 stemmen