Volledig scherm
© Shutterstock

Ja, ook jij hebt iets toe te voegen

EHBO voor ondernemersElke week beantwoordt coach Charlotte van ‘t Wout een vraag van een ondernemer. Deze keer: Een coach die ‘niet snapt waarom mensen voor mij zouden kiezen’. 

Ai, het stemmetje in je hoofd dat je helemaal gek van onzekerheid kan maken. Iedereen kent ‘m wel. Misschien heb je teveel gekeken naar concurrenten, misschien ben je teveel gefocust op wat er allemaal niet lukt of kritiek die je krijgt. Hoe dan ook: wees er zeker van dat zelfs de mensen waar jij tegenop kijkt, dat weer voelen bij mensen waar zij tegenop kijken.

Haal even diep adem en bedenk alvast één belangrijk ding: je doet dit allemaal voor jezelf. Dit leven. En specifiek: je onderneming. Ooit leek het JOU leuk om te beginnen met ondernemen, omdat je hoopte en verwachtte daarvan te groeien en er mooie dingen uit zou halen.

Probeer dus eerst dankbaar te worden voor de groei die je nu al hebt gemaakt. Kijk even terug naar het allereerste begin. Waarom ben jij dit bedrijf begonnen? Waar ligt jouw kracht? Waar ligt jouw lol? Herinner jezelf daaraan, en probeer weer plezier in je activiteiten terug te krijgen.

Quote

Ook al doet die ander het tiendui­zend keer beter en met meer succes, zij of hij is ook ooit begonnen.

Vervolgens is het goed te realiseren dat jouw unieke stem en gave nodig zijn in deze wereld. Misschien voeg jij wel net dat aspect toe wat ze bij een ander missen. Je kunt soms iets 100 keer horen, maar pas bij de 101ste keer klikt het. Misschien ben jij wel net die 101ste keer voor iemand. Daarom is het natuurlijk onzin dat jij niet iets kan aanbieden ‘wat al bestaat’.

En bedenk ook: ook al doet die ander het tienduizend keer beter en met meer succes, zij of hij is ook ooit begonnen. Om hetzelfde succes te krijgen, of om net zo goed te worden, moet je nou eenmaal eerst een weg afleggen. En als je mokkend bij het begin van de weg staat te kijken naar mensen die al véél verder zijn, kom je zelf ook niet op dat punt.

En de laatste optie is realistisch kijken of je écht hetzelfde aanbiedt. Want als je precies al je concurrenten aan het kopiëren bent, is dat natuurlijk ook niet zo handig. Is er iets wat je kunt veranderen aan je dienst? Kun je van doelgroep switchen? Zoek iets wat jouw uniek in de markt maakt. Zodat je voortaan bij een vergelijking met een concurrent kan zeggen: ‘Ja, het lijkt erop, maar wat ik héél anders doe is dit en dit aspect.’ Zo weten klanten ook duidelijk waarom ze naar jou toe moeten.

Hoe je je als ondernemer het beste kan onderscheiden zie je in deze video:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief! Volg Charlotte hier via Instagram.