De Jumbo-regel dat je als vierde wachtende de boodschappen gratis naar huis mag meenemen, kost supermarktondernemers veel geld. Foto ter illustratie
Volledig scherm
PREMIUM
De Jumbo-regel dat je als vierde wachtende de boodschappen gratis naar huis mag meenemen, kost supermarktondernemers veel geld. Foto ter illustratie © ANP

Jumbo-ondernemer kapot na ophef om ‘zelf betalen’-brief aan personeel: ‘We worden afgemaakt’

Spijt hebben ze. Als haar op hun hoofd. Want volgens ondernemersechtpaar Jan en Brigitte van Wincoop was het nooit de bedoeling dat de medewerkers van hun Jumbo-winkel in Leusden echt zélf de boodschappen zouden betalen van de vierde wachtende in de rij. ,,Nu worden we afgemaakt.’’

Het was volgens de franchisers ‘ontzettend stom’ om een briefje op te stellen met de aankondiging dat kassières zelf de kosten moeten dragen als er onvoldoende is gedaan om de rij kleiner te maken.

,,Hadden we niet moeten doen, het mag ook niet. We wilden onze medewerkers alleen wakker schudden met een statement. Dat ze beseffen hoeveel geld het ons kost als een klant als vierde wachtende de boodschappen gratis krijgt. Maar die actie is verschrikkelijk uit de hand gelopen. Ik heb het gevoel alsof we naar de slachtbank zijn geleid. Dat we slechte mensen zijn die ons personeel uitbuiten. Onzin, maar dat beeld blijft wel hangen’’, aldus een geëmotioneerde Brigitte. 

  1. Expert: ‘Let óók op je achtergrond bij al die virtuele vergaderingen’

    Expert: ‘Let óók op je achter­grond bij al die virtuele vergaderin­gen’

    De kat op schoot nemen, kunst zichtbaar in beeld hangen, biografieën van wereldleiders en filosofen achter je neerzetten. Wie noodgedwongen vergaderingen afwerkt via Zoom of Google Hangouts geeft collega’s bewust of onbewust een kijkje in de privésfeer. En stiekem valt er heel wat af te lezen uit de persoonlijke achtergronden. Wat doet die achtergrond met je imago? En is het verstandig erover na te denken wat je allemaal neerzet?