De mobiele applicatie van Linkedin. Het platform viert vandaag het 15-jarig bestaan.
Volledig scherm
De mobiele applicatie van Linkedin. Het platform viert vandaag het 15-jarig bestaan. © ANP

LinkedIn bestaat 15 jaar: ‘Het is als zuurstof voor me. Ik kan niet zonder’

LinkedIn viert vandaag het 15-jarig jubileum. In Nederland heeft naar schatting 85 tot 90 procent van de beroepsbevolking een profiel. Wat maakt het sociale medium zo succesvol? We vragen het drie enthousiaste gebruikers.

Na 15 jaar lijkt de rek er nog niet uit bij het zakelijke sociale medium. Wereldwijd groeit LinkedIn met twee nieuwe leden per seconde. In Nederland hebben zo'n 7 miljoen mensen een profiel, zo stelt Marcel Molenaar, country manager van LinkedIn Benelux. ,,Dat komt naar schatting neer op 85 tot 90 procent van de beroepsbevolking.’’

Waarom is LinkedIn zo geliefd onder Nederlanders? ,,Nederlanders zijn het vrij snel na de lancering in Amerika gaan gebruiken. Ze vonden het niet erg dat het alleen nog maar in het Engels beschikbaar was. Hier waren zo snel al zoveel leden dat het de oprichters besloten om, na het hoofdkantoor in Amerika en het kantoor in Londen, ook hier een kantoor te vestigen’’, zegt hij. ,,Het succes heeft er ook mee te maken dat Nederland van oudsher een handelsnatie is. Nederlanders doen veel zaken met het buitenland. Linkedin laat je makkelijk contacten leggen en onderhouden met mensen over de hele wereld.’’

‘LinkedIn en ik zijn een goed stel’

headhunter Floor Nobels
Volledig scherm
headhunter Floor Nobels © Privéarchief

Floor Nobels, headhunter en eigenaar Worklife Recruitment

,,LinkedIn is als zuurstof voor me. Ik kan niet zonder. Ik heb het de hele dag open staan en kijk er vaker naar dan naar mijn email’, zegt Nobels. ,,Ik vind er niet alleen kandidaten mee, maar als ondernemer ook nieuwe opdrachten.’’

LinkedIn is voor recruiters hét middel om iemand voor een bepaalde baan te vinden. ,,Het is mogelijk heel gericht te zoeken. Wat ik er ook fantastisch aan vind, zijn de vaardigheden die je kan vermelden. Een functietitel zegt vaak niet alles over wat iemand allemaal kan. Met LinkedIn kan ik zoeken op één specifieke skill die nodig is voor de baan, zoals kennis van een bepaald programma. En het is makkelijker bij het bekijken van iemands ervaring ten opzichte van cv’s lezen. Op LinkedIn staat alles in hetzelfde format, dat leest prettig en werkt snel.’’

,,Ten opzichte van vroeger zal ik tegenwoordig niet zo snel iemand rechtstreeks benaderen via LinkedIn. Ik werf ook veel in de ICT-sector, waar mensen op een gegeven moment ontzettend veel verzoeken kregen. Dat heeft de markt daar wel een beetje verziekt.’'

Nu heeft Nobels een iets andere aanpak. ,,Nu plan ik met een werkgever een event om kandidaten kennis te laten maken met het bedrijf. Via LinkedIn kan je heel gericht dat evenement promoten bij een bepaalde doelgroep.’’

Hoe ziet zij de toekomst van LinkedIn? ,,Ik denk dat LinkedIn meer werk over gaat nemen van de recruiter. Dat je minder zelf hoeft te zoeken maar dat ze komen met een aanbod aan mogelijk geschikte leden voor een functie. Ik denk zeker dat het nog lang blijft bestaan. En ik hoop het, want LinkedIn en ik zijn een goed stel.’’

‘Ik kan me niet voorstellen dat we het ooit niet meer gebruiken’

Daphne Medik, netwerktrainer

netwerktrainer Daphne Medik
Volledig scherm
netwerktrainer Daphne Medik © Privéarchief

Medik was een van de eerste 1,5 miljoen mensen wereldwijd die zich aanmelden. ,,Dat was in 2004, net toen het bekend raakte in Nederland. Ik werd uitgenodigd. De eerste twee uitnodigingen negeer je nog, maar bij de derde werd ik toch wel nieuwsgierig en heb ik me aangemeld. In het begin was het niet meer veel meer dan een vacaturedatabase. Dat is nu wel anders.’’

Medik geeft inmiddels LinkedIn-trainingen. Daar is steeds meer vraag naar. ,,Men lijkt steeds meer in te zien hoe belangrijk het is om je te profileren op internet. Als mensen je naam intypen, is vaak het eerste wat ze zien je LinkedIn-profiel.’’

Ik geef voornamelijk trainingen aan 45-plussers, de generatie die er niet mee is opgegroeid. Ik leer ze hoe ze een profiel maken waarin ze overkomen zoals ze echt zijn. Het moet namelijk geen marketingpraatje worden. Daar prikken mensen doorheen.’’

Hoe heeft ze 15 jaar LinkedIn ondervonden? ,,Er is intussen zoveel veranderd en dat doet het nog steeds. Er komen steeds meer functies bij, zoals dat je nu zelf artikelen kan toevoegen. Zeker de afgelopen twee jaar, sinds de overname door Microsoft, is het bijna niet meer bij te houden. In mijn trainingen waarschuw ik daar al voor, ‘wat ik nu uitleg kan volgende week alweer anders zijn.’ Maar ik vind de veranderingen meestal wel ten goede hoor. Je merkt daarin dat LinkedIn echt luistert naar de feedback van gebruikers.’’

Medik ziet LinkedIn alleen maar groter worden. ,,In het begin had ik nog mijn twijfels, maar nu kan ik me niet voorstellen dat we het ooit niet meer gebruiken. Ik denk dat alleen maar meer mensen het belang ervan gaan inzien en lid worden.’’

‘Zo’n beetje iedereen van mijn leeftijd heeft een Linkedin-profiel’

student Laura Reijm
Volledig scherm
student Laura Reijm © Privéarchief

Laura Reijm, masterstudent Media en Business

,,Ik heb mijn Linkedin-profiel eigenlijk aangemaakt omdat het werd gestimuleerd vanuit mijn opleiding. We kregen er apart les over, en leerden bijvoorbeeld wat voor foto je het beste kan gebruiken’’, zegt de 27-jarige studente. ,,Maar het was toen meer iets dat erbij hoorde. Ik gebruikte het nog niet actief.’’

Dat veranderde toen ze een scriptie moest schrijven. ,,Ik moest mensen zoeken om te interviewen. Met LinkedIn kan je makkelijk iemand benaderen als je verder geen contactgegevens hebt. Natuurlijk kun je iemand ook vinden op Facebook, maar voor mij voelt het een beetje raar om iemand zo te benaderen als je hem of haar niet kent. Linkedin is echt zakelijk bedoeld, dat maakt het makkelijker.’’

,,Zo’n beetje iedereen van mijn leeftijd heeft wel een Linkedin-profiel. Veel mensen delen vacatures bij hun bedrijf of posten over hun eigen prestaties. Het valt me op dat ook studenten het actief gebruiken, ook al werken ze nog niet. Ze plaatsen dan bijvoorbeeld studieresultaten’’, zegt Reijm. ,,Mensen van mijn leeftijd zijn vaak al aan het werk. Zo’n beetje iedereen heeft een profiel en post over hun werkprestaties. Ze delen ook vacatures van hun werkgever, dat vind ik wel handig.’’

Reijm gebruikt LinkedIn nu vooral om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. ,,Ik volg bedrijven die me interesseren en kijk wat voor vacatures er beschikbaar zijn in mijn vakgebied. Als bedrijven content plaatsen – bijvoorbeeld artikelen waarin ze iets over de organisatie vertellen – dan heeft dat voor mij wel meerwaarde. Soms ken je bedrijven namelijk niet omdat de dienst die ze leveren niet voor jou bedoeld is, maar misschien is het wel een leuke plek om te werken.’’

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!