Volledig scherm
© Shutterstock

Meer dan de helft heeft weleens ruzie met de baas

Een op de vijf werknemers heeft een slechte band met zijn of haar leidinggevende en dat leidt regelmatig tot onenigheid op de werkvloer. 

Dat blijkt uit onderzoek van work-lifeplatform Intermediair onder 641 hoogopgeleide mensen. Ruim de helft van de ondervraagde mensen geeft aan soms (41 procent), vaak (11 procent) of heel vaak (2 procent) een aanvaring te hebben met zijn of haar manager. ,,We weten dat relaties niet op de werkvloer niet altijd helemaal perfect zijn”, zegt onderzoeker Garikai van Weydom. ,,Maar we waren wel verrast dat de uitslagen zo extreem waren.” Bij 62 procent van de mensen die wel eens een aanvaring heeft, gaat het om een (heftige) woordenwisseling.

Volgens de respondenten is de belangrijkste reden waarom het mis gaat een manager die niet goed luistert (52 procent), gevolgd door incompetentie (45 procent), manipulatie (42 procent) en betweterigheid (42 procent). En die ruzies kunnen een groot probleem zijn als de band tussen medewerker en leidinggevende niet goed is. ,,Als organisaties hier niets mee doen, gaat het geld kosten. Mensen gaan bang en met tegenzin naar hun werk, dat geeft stress en burn-outs. Ik denk dat dit iets is waar organisaties pro-actiever mee om moeten gaan”, aldus Van Weydom.

Wantrouwen

Peter Fijbes, consultant en auteur van het boek Angstcultuur. Krijg grip op angst in organisaties weet dat de relatie met de manager de belangrijkste band is die een medewerker heeft. Is de relatie met een manager niet goed? Dan is de kans groot dat je je ook niet prettig voelt bij de organisatie. ,,Als er iets mis gaat tussen een werknemer en de leidinggevende, heeft het vaak te maken met wantrouwen. Je vreest dat als je iets doet, laat of zegt, het tot schade leidt op je werk. Dat is een vorm van angst”, aldus Fijbes.

Quote

Je wil dat het stopt, maar je wil ook niet je baan kwijtraken

Peter Fijbes

Als het echt grensoverschrijdend is – schreeuwen, bedreiging, wraak, roddelen – adviseert Fijbes hoe dan ook om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon of de bedrijfsarts. ,,Dat is best lastig want je bent afhankelijk van werk en inkomen. Je wil dat het stopt, maar je wil ook niet je baan kwijtraken.” Het allerbeste is er zelf wat van zeggen tegen je leidinggevende. ,,Liefst op het moment dat het gebeurt en anders de volgende dag even binnen lopen en er op terug komen", aldus Fijbes.

Uit het onderzoek van Intermediair blijkt echter dat veel mensen niet vrijuit durven te praten met hun leidinggevende: 18 procent durft dat niet, vier procent geeft aan zelfs absoluut niet vrijuit een gesprek aan te kunnen gaan. ,,Als je een goede relatie hebt met je leidinggevende, zal deze persoon een oplossing zoeken.” En daarvoor hoeft die werkgever niet eens heel goed te zijn, zegt Fijbes. ,,Hij of zij moet twee dingen kunnen: contact maken met medewerkers op zo'n manier dat er interesse wordt getoond én hen de mogelijkheden geven om goed te functioneren. Een medewerker wil namelijk gezien worden en verantwoordelijkheden kunnen nakomen. Mist dit, dan is het heel moeilijk om je werk echt leuk te vinden. ”

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!