Volledig scherm
Merijn Everaarts - Dopper © De Ondernemer

Merijn Everaarts ging met Dopper bijna failliet maar is nu klaar voor internationaal succes

podcastMerijn Everaarts van Dopper had met zijn duurzame waterflesjes een hit te pakken. Toch ging zijn bedrijf bijna failliet, vertelt hij in een podcast van De Ondernemer. Nu wil hij na Nederland ook België, Spanje en Frankrijk veroveren met zijn flesjes én de boodschap erachter.

In eigen land wist Dopper in de afgelopen tien jaar wereldfaam te vergaren. ,,Ons tweede land is België en het gaat onwijs goed daar”, zegt Merijn Everaarts, bedenker en eigenaar van Dopper. Recent sloot hij bij de zuiderburen een contract met Standaard Boekhandel. ,,Zij gaan niet alleen de fles verkopen, maar ook helpen de boodschap aan de man te brengen.” Volgend jaar wil hij onder meer in Spanje en Frankrijk aandacht voor zijn producten en de boodschap vragen.

Boodschap

De boodschap staat al sinds dag één op de eerste plaats voor Everaarts. Zijn bedrijf vecht tegen plasticvervuiling door mensen de mogelijkheid te geven herbruikbare waterflessen te verkiezen boven flessen die je één keer gebruikt. ,,Het is absurd dat mensen mineraalwater drinken, terwijl je overal schoon drinkwater uit de kraan kunt drinken. Je kunt op een podium roepen dat het niet mag, maar door een alternatief te bieden, worden mensen wakker.” 

Het merendeel van de Dopper-drinkers weet niet waar Dopper voor staat. Ze zien het met name als een fashion-item. Spijtig vindt Everaarts dat. Daarom blijft hij stug het podium beklimmen om de boodschap te verkondigen.

Everaarts wist met de iconische fles met een boodschap al veel mensen te bereiken en te activeren. Daarbij worden de ogen niet gesloten voor landen waar er geen schoon water uit de kraan komt. Integendeel; in Nepal heeft slechts 60,99 procent van de bevolking toegang tot een basisniveau van drinkwatervoorzieningen. Daarom ondersteunt Dopper projecten voor schoon drinkwater.

Internationaal

Het eerdergenoemde contract in België is beslist niet de eerste stap over de grens voor Dopper. Panden in Hong Kong en San Francisco brachten de onderneming eerder in onbalans, waardoor een faillissement dreigde. ,,Je wenst het niemand toe maar het is wel goed om te weten hoe het is om geen geld meer te hebben. Sterker nog, we gingen de min in. We gingen langs de rand van de afgrond maar gelukkig niet helemaal failliet”, zegt hij over het avontuur in drie verschillende tijdzones tegelijk. ,,Niet alles kan uit de omzet. Eerst sparen, dan investeren”, is wat hij er van leerde.

Quote

We gingen langs de rand van de afgrond maar gelukkig niet helemaal failliet

Merijn Everaarts, Bedenker en oprichter van Dopper

De goede naam en de charismatische boodschap dragen ongetwijfeld bij aan de teruggewonnen populariteit van Dopper. Maar wat ook enorm helpt is een team mensen dat hard werkt met hart voor de zaak. ,,We zijn organisch gegroeid van een model waarbij ik als baas zei wat er moest gebeuren, naar een model waarbij de medewerkers plannen maken die worden getoetst door het management”, vertelt Merijn Everaarts in de studio tegen presentatrice Anna Neeltje De Boer. ,,Dat maakt dat iedereen volle verantwoordelijkheid draagt, niet alleen het managementteam of ik als eigenaar.”

Snel afgeleid van je werk? Zo vind je je focus terug:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief