Volledig scherm
© Shutterstock

Met deze zes tips blijf je sollicitatiezenuwen de baas

Zenuwen voor je sollicitatiegesprek? Een beetje spanning houdt je alert, maar rode vlekken, zweethandjes en een trillende stem kunnen je kansen op de baan verkleinen. Geen nood, met deze zes tips kan je je sollicitatiestress overwinnen.

Als je telkens weer staat te bibberen voor een sollicitatiegesprek, weet dan dat je niet alleen bent! Mensen die geregeld moeten presteren onder druk - zoals sporters, dansers en zangers - weten dat de zenuwen nooit helemaal verdwijnen. Toch kun je leren om ze beter onder controle te krijgen.

1. Ga voor het hogere doel

Een tip van een sportcoach: richt je op je doel. De Amerikaan Timothy Gallwey, voormalig  tennisprof en nu mental coach voor sporters, maakt onderscheid tussen de ‘inner game’ (de strijd die je met jezelf aangaat) en de ‘outer game’ (het doel dat je wil bereiken). Richt je op het laatste, want de focus op je zenuwen helpt je niet verder. Maak je dus niet al te druk om de antwoorden die je wil geven, maar ga voor een duidelijk doel: je enthousiasme voor de job laten merken of de recruiters tegenover je echt leren kennen.

2. We zijn allemaal mensen

Bedenk je dat de mensen met wie je praat ook maar gewone mensen zijn. Ze zijn niet eng, en kunnen je geen kwaad doen. Jullie zijn gelijkwaardige gesprekspartners, en ook de recruiters die tegenover je zitten hebben ooit moeten solliciteren! Ga dus niet teveel nadenken over wat zij willen horen, dat levert alleen maar meer stress op. Geef eerlijk antwoord en wees oprecht geïnteresseerd.

3. Oefen in een extreme situatie

Nog een tip uit de sportwereld is om te oefenen in extreme omstandigheden. Je kunt je bijvoorbeeld op een sollicitatiegesprek voorbereiden door thuis een paar keer de trap op en af te lopen en daarna een tekst op te zeggen. Zo leer je je stem beheersen, en oefen je met doorpraten terwijl je buiten adem bent en je hart in je keel bonst.

4. Zorg voor een stevige basis

Let er daarbij meteen op dat je een zelfverzekerde houding hebt. Lichaamstaal is heel belangrijk voor een eerste (en verdere) indruk! Loop en zit rechtop, geef een stevige hand. Oefen het gesprek met iemand die je eerlijke feedback geeft. Zorg dat je al deze dingen voorbereidt, zodat je tijdens het gesprek niet te veel hoeft na te denken.

5. Bewerk je onderbewuste

Wil je je stressniveau snel omlaag brengen, dan kun je voor het gesprek eens stevig glimlachen. Ook een nepglimlach werkt: een positieve gezichtsuitdrukking heeft een stressverlagend effect op je lichaam. Nog zo’n trucje voor het onderbewustzijn is om een vertrouwde geur mee te nemen. Een fijne geur roept direct positieve associaties op en kan je daardoor snel rustiger maken. Spray bijvoorbeeld wat parfum van je partner op je pols en ruik daar even aan.

6. Benoem je zenuwen

Onze laatste tip is om tijdens het gesprek je stress te benoemen. Zeg bijvoorbeeld: ,,Ik merk dat ik een beetje ratel, dat komt door de zenuwen, ik wil deze baan echt graag hebben!’’ Door je spanning te benoemen, doorbreek je hem voor jezelf. Je hoeft je zenuwen dan niet langer te negeren of te onderdrukken: je kunt jezelf zijn, en dat is het beste recept voor een succesvol sollicitatiegesprek.

Heb je je zenuwen onder bedwang, vergeet dan niet de volgende vragen te stellen bij je sollicitatie:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief